понеделник, 28 април 2008 г.

Ам! Ам! Хлъц!


Оказа се, че освен рожденици, АмАм.бг поздравяват и за Воскресение. Похвално! За разлика от ЧРД мейла, тук вече забелязваме цвят, изображение. Пак похвално! Тази активност на сайта му излиза без пари и в същото време прави доста добро впечатление. Аз например съм регистриран в гладен.бг, поръчвал съм няколко пъти, ама от тях никакви вести по празниците. Тъй, че Ам!Ам! показват старание и съм сигурен, че това се харесва на потребителите им. Както и при предната честитка, обаче, тук липсва елементът на зарибявката, както отбеляза Пламен предния път. Ето няколко идеи в тази посока:
1. Безплатна доставка
2. По-ниска долна граница за безплатната доставка
3. Подаръче при празнична поръчка, което може да е за консумация или да е нещо от всичко по един лев (декоративно пиленце, дървено яйчице и пр.)
4. Списък с актуалните промоции по градове или само за града, от който е регистриран потребителя.

Както се казва, за да направиш омлет, трябва да счупиш няколко яйца. Това е моето послание до сладурите в Ам!Ам! - хем е донякъде великденско, хем е лесно за перифразиране от бизнес гледна точка. Поздрави!

петък, 25 април 2008 г.

Да, на матурите!

Това на шега, разбира се. Не искам някой хакер 12-ти клас да ми изтрие блога утре. За какво става въпрос?

Седя си пред служебния комп с включено ICQ и по едно време в прозореца, в който пиша искача нещото, което виждате в дясно.

Евала на МОН! Учениците не искат матурата, ама нямат вече избор. Тъй като нагласите са негативни, МОН (да не повярваш) си е размърдало умствения багаж или е платило на някой с такъв и ето - забавни банерчета, които водят до култовия сайт хттп://заматурите.бг. Последният не изглежда да се обновява много на често, но пък със сигурност има полезна информация за зрелостниците.

МОН започва с "М", като маркетинг... хм, както всички други министерства, но тук идва новостта, че образователното министерство се опитва да използва маркетинга, за да подобри своя имидж пред подопечните си, а именно учащите. Поне според мен има шанс да успее. Защо?
1. Използва канал за комуникация, който е особено популярен сред младите.
2. Опитва да говори на техния език.
3. Опитва да представи продукта си в добра светлина и да пребори негативните нагласи.

Разбира се, МОН не е перфектен и типично по държавнически малко преиграва с невероятния трейлър, който може да видите по-долу.

вторник, 22 април 2008 г.

Тъпи съобщения за тъпия консуматор

Да, времето е кът тия дни и затова накратко ще изкажа моето учудване от следните рекламни измишльотини:


1. 3 в 1. Уотевър. Идеята с Ъпсурт беше убиец, но бранд мениджърът или е уволнен, или е получил силен удар пo главата. Какви са тия три псевдо 3D анимационни герои? Освен, че са отвратително нарисувани, говорят без да си отварят устата, комуникират с мравка, която е по-скоро Баба Мравка, предстедател на домсъвета на мравуняците и за капак единият пич гаврътва цялата чаша с "кафенце" и пробутва празна на мравунякообитателите. Леж!


2. Вивател предлага златна тарифа напълно в съзвучие с мюзик идолските промивки на мозъци. Уличен музикант се радва на вниманието на група японски туристи (такава група на мен не ми се е мяркала, ама пък се говори, че много ни посещавали) и някакъв чичко му задава дебилния въпрос "А не искаш ли да промениш нещо в живота си?" След отрицателния отговор на къпещия се в любовта на целокупния японски народ, чичката се качава на едно лимо и..А! Изненада! Той бил на Томи Мотола брадчет. Тъпо трябва да му е на младежа с китарката. Увереният глас от рекламата ти напомня да не изпускаш златните възможности. Да благодарим на Вивател, че ни обяснява какво е най-важното в живота!


3. Ариана + пустите братя Прошек. Никога няма да го повярвам туй твърдение. Марката да била с такава светла история и никой да не я знае до преди няколко години. Срамота!

***
Рядко противно е една компания да комуникира с потребителите си на ниво дебили и да се опитва да им налага някакви стереотипи и рекламни измислици. Това може да е било ефективно през 60-те, днес - едва ли. Или аз надценявам потребителите?

снимки:
хттп://www.sxc.hu
хттп://morguefile.com

събота, 19 април 2008 г.

Междинен коментар 4

Дойде време за покаяние. Много се издъних с последната анкета и сега се извинявам на всички гласували.
Идеята ми беше чрез анкетата да видя нагласите спрямо брандовете Queen's и Tymbark. Въпросът трябваше да бъде оставен отворен, но какво да се прави, грешките на младостта.
Тъй като смятам, че резултатите са с крайно съмнителна обективност, този път няма да ги коментирам в контекста на темата ("Клонирай ми продукт"), а само ще благодаря на 30-ината гласували. Границата от 30 гласували се минава за първи път, което много ме радва.

Поздрав за всички с едно вирусно клипче, което набира скорост в break.com. Слушайте внимателно какво казва младежът накрая и ще разберете защо клипчето се намира в този блог за маркетинг.


Kid Jumps Over Speeding Station Wagon - Watch more free videos

четвъртък, 17 април 2008 г.

Клонирай ми продукт

"Клонирай ми продукт" е нова занимателна игра за маркетолози. При нея целта е спестяване на време и енергия. Целта се постига лесно чрез прост copy/paste на продуктовия дизайн на бестселъра на компанията майка.

Queen's слага Miss Joe в малкия си джоб с това прекопиране на Tymbark. Ако Queen's просто бяха изимитирали полската марка, ОК, даже едва ли щях да ви занимавам с този случай, но нещата се оказаха по-прости от това. Имитация няма, има съвсем нарочно клониране, тъй като Queen's е марка на Tymbark Bulgaria от около две години. Това обаче едва ли много хора го знаят (освен ако не са от Ловеч), тъй като не съм чул някой да е излязъл и тържествено да е обявил събитието. В такъв случай няма нищо незаконно в това, че има copy/paste.

Защо ни подценявате?

Полският собственик на ловешката фабрика е решил да го кара по лесния начин. Не знам, дали аналогичните (по вкус и опаковка) на Queen's продукти с марката Tymbark все още присъстват на пазара, но изглежда доста странно решението да се пребоядиса в синьо и да се смени името на опаковките със сок Tymbark. Спомням си, че доста пари изсипаха за реклама и налагане на марката Tymbark в начало на века и тя беше добре позиционирана във високия ценови клас, имаше екзотични вкусове, които всички свързваха единствено с марката Tymbark. Показах на един приятел снимка на новия Queen's. Човекът не се сети за точното име на Tymbark, но веднага забеляза, че има имитация.

Пари на вятъра

Усилията за налагане на полската марка изглеждат забравени и сега в супермаркета виждаме добрият стар Queen's в нови дрехи. Доста непоследователно решение от страна на полската компания. Според мен, без никакви грижи и двете марки можеха да съжителстват на пазара, покривайки два ценови сегмента или пък покривайки два типа потребители - конвенционалните консуматори на натурален сок и нектари предпочитащи асортимента на Queen's и иновативно настроените хора, които търсят нещо различно. До някаква степен случаят се свежда до идеята в брандинга за думата в съзнанието, която притежават силните марки. Queen's e просто сок, като BBB, Florina или Cappy. Tymbark e глътката свежест, нестандартния подход към вкусовите предпочитания на потребителя. Започвайки да продаваш нектари зелен банан, кактус и нар с марка Queen's не само, че убиваш Tymbark, ами и объркваш представите на потребителите за същината на марката Queen's. Освен това Tymbark Bulgaria можеше просто да започнат производство на нектарите Tymbark в България. Цената щеше да е значително по-ниска от тази на досегашния внос, а на потребителите можеше тържествено да се обясни, че Tymbark вече се произвежда в България по полска технология и на по-достъпна цена. Можеше да се направи, ама защо не го направиха???

понеделник, 14 април 2008 г.

Да мразиш марката си на инат

Две актуалнии решения как да накараш хората да не харесват твоя бранд.

На вашето внимание, предложение номер едно: "Нестле" отново се проявяват, като приятно нагли и решават, че е прекрасна идея заведение брандвано от горе до долу "Nescafe Frappe" да задръсти пешеходната зона до Народния театър. Я се свиите малко! Какво ще ми се ширите да ходите пеша - алъш вериж требе!!!

Някои ще кажат, че някой дебел общинар им е разрешил да го издигнат тоз монумент. И к'во?!? Това означава ли, че компанията не проявава арогантност набутвайки ти в лицето своята марка. Доста хора минават всеки ден покрай театъра - на колко ли от тях ще им се допие фрапенце и колко ще теглят една майна на тия, които са построили заведението точно на това място. За последните едно е сигурно - те не знаят кой е истинския собственик, но запомнят логото на продукта. Запомнят го с лошо! Само ме е яд, че човекопотокът не е достатъчно голям, че да се усети негативно в продажбите на марката.

Малко се отплеснах с пример 1, затова накратко пример 2: Пицария "Джепето" (тази на Гурко) има незаконен обслужващ персонал - хлебарки!!! Имайте го предвид следващия път, когато се чудите къде да хапнете. Жалко, че от управата на заведението го нямат предвид. Интересното при "Джепето" е, че не за първи път ми правят лошо впечатление. По-странно е обаче каква голяма разлика има между заведенията на ул. Гурко, Граф Игнатиев и Люлин. Това на Графа е почти перфектно, но другите две са ужасно занемарени. Тъй като излезе, че твърдя, че нещо не е наред и с "Джепето" в Люлин, ето случая - събота, хубав слънчев ден, 11:30, влизам в пицарията, посрещаме една госпожица, която с тъжен глас ми съобщава, че още не е отворено. Ми, добре, си казвам аз и излизайки поглеждам работното време... отворено от 10:00 пишеше.
Ако този, който управлява тези пицарии иска и да печели от тях дългосрочно, по-добре да им смени имената. Няма никакъв смисъл да казваш, че имаш верига, в която няма нищо верижно. Марката трябва да бъде еднозначна и предвидима. Като влизам във пицария"Джепето" ми се иска всички да са като тази на Графа. Ще си остана само искането предполагам.
Нещата опират до доброто старо клише за отношението към клиента и неговия БГ вариант - клиентът винаги има право... да си плати. Останалото са задължения.

снимка към казус 1 : авторът
снимка към казус 2:
sideshowmom@morgueFile.com

четвъртък, 10 април 2008 г.

Старият продукт с нова опаковка

Гледате ли новините по телевизията? Ако случайно ви се случва от време на време, кога за последно сте гледали новините по "Канал 1"? Едва ли помните кога е било. На мен ми се случи наскоро да попадна на държавната новинаркса емисия и о, изненада! Видях нещо различно, нещо, което не бях виждал в БГ ефира.

Двама водещи, които седят прави до масата и представят новините по приятен и непринуден начин. Под формата на диалог двамата шпикери подскачаха от една новина на друга сякаш бяха седнали в някое квартално кафе. От време на време се връщаха към основната тема на емисията, като я свързаха с контекста на новината, която обсъжадаха в момента. Супер свежи бяха и спортните новини, на чийто финал можеше да се види какви спортни събития ще бъдат отразени в канала през идващата седмица. Похвално!
Но! Винаги има някое "но", което разваля кефа. Съдържанието, визията, като усещане за образа вонеше на канал - "Канал 1". Неизменно дъражвна, тази телевизия изглежда някак беззъба. Липсва каквато и да е острота. Човек вижда, че има идея, но тя е опорочена от конюктурни пречки - дали ще е вечния стремеж да си политически угоден и маркетингово безопасен за частните телевизии или ще е овехтялата техника - няма значение. Все едно да препакетираш мляко с изтекъл срок на годност - пак си мирише, а изглежда, като да става за пиене... за съжаление.

Снимка: FreeDigitalPhotos.net

вторник, 8 април 2008 г.

100% натурална анкета

Дойде време за нова анкетка. Този път ми се иска да направя малък brand awareness тест на тема натурален сок. Просто отбележете марката, която първа изкача в съзнанието ви, когато става въпрос за натурални сокове. Очаквам определени разултати, тъй че не ме разочаровайте.

събота, 5 април 2008 г.

Клиента винаги има право...

... да си купи мед. Да, има и малки магазинчета изключително силно ориентирани към потребителя. Тази сладурска табела седи на прозореца на едно миниатюрно магазинче за мед до "Плиска". Каква е вероятността човек да изпадне във внезапна нужда от мед (напр. посред нощ), е друг въпрос.


сряда, 2 април 2008 г.

И на Острова хвалят новата бутилка на Загорка

Ходът на Загорка с новата бутилка на едноименната бира проехтява и във Великобритания. Creativematch - любимият портал на криейтив индустрията, както те се определят, отбеляза появата на новият дизайн с материал обясняващ добрите страни на новата визия и дори цитиращ генералния мениджър на Загорка и директорът на Siebert Head, компанията създала новата визия на бутилката.

По мое мнение решението за представяне на нова бутилка е добро най-вече от гледна точка на подобрената диференциация спрямо конкуренцията. Бирите се славят с много ниска бранд лоялност и това да се отличаваш със сигурност не вреди. Освен това досегашната бутилка си беше откровено грозна и имаше доста овехтял, комунистически вид. С новата бутилка Загорка може да се каже, че вече е по-подготвена за тежката борба с Шуменско, която според мен съвсем скоро ще е факт.

По-подробен анализ на промените във външния вид на Загорка (и Шуменско) може да намерите тук

вторник, 1 април 2008 г.

Не можах да си кажа: "Стига!"

Едно свежо решение от страна Danone. Голяма видимост и ненатрапчивост. Знакът на "Активиа" инкорпориран в стълбите на метростанциите. Дори и да не си го видял от достатъчно далеч, ти става любопитно какво образуват жълтите точки.

Комбинацията с печатните реклами във влаковете и по стените, ясно предава посланието за прокарващия ефект на въпропосното кисело мляко. Жалко, че цялата патаклама е за пропагандиране на глупавата инициатива, за хапване на Активиа и ако тя не действа, Danone ти връща парите. Преди година един уважан от мен блогър си направи труда да я види тая работа с връщането на парите и нещата се оказаха не толкова розови както ги представят в рекламата.

Та да се върнем на въпросната стрелка. Метрореклама или както там се казва изглежда отскоро са разкрили възможноста да лепиш ваденки и по стълбите, защото доскоро такива рекламни послания липсваха. Така освен "Активиа" по междинните спирки на стъпалата на метростанция Сердика се появи новата бутилка на Загорка.

Аз обаче смятам, че акцията на "Активиа" определено има по-голям потенциал поне по две причини: 1. В метрото се возят повече жени, отколкото мъже. Не питайте от къде знам. Просто лични наблюдения. А пък насиращото млекце се фокусира именно върху жените. 2. На междинни спирки, на каквито съм виждал жълтата стрелка, трафикът не е толкова концентриран колкото на Сердика и вероятността да се загледаш в стъпалата пред теб ми изглежда по-голяма от тази на Сердика, където винаги е юруш при спирането на влака и човек се настройва по-скоро да не бъде смазан от тълпата от колкото да се заглежда в странични неща. Тук има един тънък момент: на Сердика навалицата сутрин закрива рекламата на стъпалата. На другите спирки се качваш по стълбите вечер, а с теб се качва съвсем малка част от пътниците. Тази малка подробност според мен донякъде обезмисля загорката на Сердика, въпреки големия трафик там.

За съжаление не съм запознат с подробности по тези рекламни активности, тъй че може и да не съм съвсем прав в заключенията си. В крайна сметка, идеята с превръщането на стъпалата в билборд е определено по-свежа от традиционните рекламни табла. Друг е въпросът, дали покриването на всички площи от метрото с реклама, не се превръща във фикс идея на рекламодатели и рекламопродаватели.