петък, 30 януари 2009 г.

Авио Кама Сутра



Култовото число 69 изглежда е култово не само в секса, но и в авиопревоза. Bulgaria Air преоткрива Кама Сутра с промоцията си.



Гледах, гледах банера и ще кажа "Да!". Получило ви се е. Сексуалният подтекст може да не се връзва с марката на националния авиопрезовач, но банерът определено привлича погледа, което е най-важното. Аз дори кликнах от любопитство, не ме е срам!

***

Банерът може да бъде видян в целия си сексапил тук

сряда, 28 януари 2009 г.

Germanos dePressed

"What were you thinkin', Germanos?" както биха казали някъде по на запад, където такъв билборд едва ли би видял бял свят. Май кучето почва да ми липсва, поне имаше някаква живина в комуникацията. То верно е криза и бюджетите са орязани, ама и това не е оправдание.

Но да се върнем на девойката с милионите разходки. Погледнете я! Какво ви говори това лице? Моите първоначални помисли:

1. Депресирана е.

2. Болят я ушите.

3. Не иска да слуша.

След известно съзерцаване реших, че най-вероятно, за да се връзва с Germanos, дамата крие телефон в лявата ръка, а с дясната си е запушила ухото. Шумно е по улиците, на които е инсталирана, а и в мъжкия вариант на билборда героят е с хендсфрий.

И в двата варианта логото на веригата е слабо забележимо, налудничаво сложено на фона на чернобелите тифецнати тела. Светлосиният цвят, който съпровожда от години марката и прави логото, а и цялата визия по-разпознаваеми, го няма никакъв. Единственото, което остана от кучешките дни е думата "разходка". Дали е достатъчно?

P.S. Забележете разноцветната (кичозна) визия на рекламния спот, който по стечение на обстоятелствата не успях да включа в предния пост за Germanos.

вторник, 27 януари 2009 г.

Любими марки за любими хора

Популярният медиен феномен BGBusiness Bulletin e на път да обяви победителите в класацията си за най-любимите марки на България.

Първото, което прави впечатление на сайта на проучването е явната заемка от lovemarks концепцията на рекламна агенция Saatchi&Saatchi. Като за първо впечатление не е похвално, още повече че имитираната агенция няма никаква връзка с проучването. Така някак значимостта на резултатите бива опорочена и ако човек усети приликата става леко предубеден към изложените данни. А те показват доста предвидима потребителска нагласа.

При условни категории, като "Хранителни продукти", "Черна техника", "Безалкохолни напитки", "Мобилни апарати" някак подозрително резултатите са доста пропорционални на масмедийното присъствие на марките, съответно Milka, Sony, Coca Cola, Nokia. При автомобилите резултатите са доста интересни и според мен са повлияни повече от социокултурните характеристики на българския потребител, отколкото от маркетинговата подкрепа на марките. Първото място на BMW е повече проекция на критериите за успех в живота на гласувалите, а не отразява техния реален потребителски опит. При медиите съвсем логично двете телевизии с най-висока гледаемост са на челните позиции. Логично е, защото заедно са сложени несравнимите телевизия, печат и интернет. В тази категория, както и при например нискоалкохолните напитки,събирането на едно място на марки, които не вървят заедно, са накарали гласуващите да правят избор, които иначе не биха направили. "Загорка" или Martini? Не става, aма никак. Други интересни извращения са челните позиции на марки, като Swarovski и Benetton. Две толкова типични за средностатистическия българин марки, които е виждал само през витрина и на картинка.

Върхът на потребителските въжделения обаче е зает от IKEA - първа в категорията "Интериор и обзавеждане". А скандинавската верига дори си няма магазин в България още. Ако човек е склонен да повярва на резултатите, то за IKEA иде българска жътва в колосални размери.

Разгледана глобално анкетата на BG Business Bulletin се откроява със неправдоподобна и нелепо скалъпена категоризация. Резултатите са силно хипотетични и в по-голямата си част показват (ако са реални), че българинът е позьор и обича това, което си мисли, че се очаква от него да обича.

***

Не се сдържах да ви напомня за това:

The people I know who used to sit in the bathroom with pornography, now they sit in the bathroom with their IKEA furniture catalogue.  ~Chuck Palahniuk, Fight Club, Chapter 5

петък, 23 януари 2009 г.

Разходка до гробището за домашни любимци

"Рекламните послания на "Германос" вече няма да бъдат представяни от рошавото куче, което призоваваше стопаните си за разходка до магазините на компанията." Така, благо за сетивата ми, започна новината в "Дневник". Отдавна бях чул, че му се крои приспиване на помияра и чаках момента с нетърпение.

Още през септември, когато разказах за мобилното безличие споменах, че Germanos "сякаш се променя твърде бавно" . Кучето винаги е било доста безлично и тривиално в ролята си. Затова трябваше да изчезне по-рано, а не да чака фирми, като 2be да изградят за много по-кратко време емблематичен образ, като рибока, който може да е забавен и за хора без киноложки интереси.

Сега Germanos преминават към изсмуканото от пръстите число 5 000 000. Гледах им рекламата поне пет пъти преди да разбера от статията на "Дневник", случайно, че числото обозначавало "броят на посещенията в 138-те магазина" на Germanos. Да, било тийзър. Да, ама повече объркващ от колкото стимулиращ интереса. Освен това е интересно как е получено числото 5 милиона. Супер нагласено изглежда... и без кучета.

И да не забравите да му кажете "Чао!" през сълзи!

вторник, 20 януари 2009 г.

Напращели счетоводителки навдигат бутилки от 1.5л.

Каменица Lev официално стигна върха на своята премиалност с лансирането на бутилката от... 1.5 литра! Че PET амбалажа отбеляза небивал успех в последните години, въпреки че беше посрещнат скептично, е несъмнен факт. Как обаче концепцията за успеха и пластмасата се съчетават в едно е тайна, която само в Каменица знаят. Поне би трябвало, щом залагат на странната концепция за "чалга" премиалност - костюмари с претенции за висока класа, които премиално смучат бира от бутилката след работа и се забавляват с неоригиналния си сексистки/кариеристки хумор. Това бил успелият българин - простак с вратовръзка? Стереотипните образи от киното, на белите якички, които след работа отиват директно в бара (без коментар защо имат нужда от подобни действия), вече са тук. И така ако се приеме, че тази социална прослойка е правилно таргетирана и е успяла да се припознае в рекламните образи, изглежда сякаш Каменица Lev е бранд разширение право в десятката, пък дори и в пластмаса. Формата на бутилката и визията, като цяло не са никак лоши, както вече писах миналото лято. Остава един проблем, който според мен става все по-актуален. Вкусът! Той по начало не беше нещо кой знае какво, но с напредване промоцията на марката, става все по-видно, че претенциите за премиум позициониране контрастират с доста непретенциозния вкус. Именно последният не би трябвало да действа особено мотивиращо на тези, които вече са опитали Kamenitza Lev. В крайна сметка заплащането на високата цена може да се оправдае с любопитство, първоначално, но дори и надутите костюмари не са толкова надути, за да плащат много, за да получат малко. Чисто имиджовата консумация на бирата има смисъл само в стъкло и само в заведение. За вкъщи си има вече установени стандарти - Ариана, Шуменско, Загорка и т.н.

петък, 16 януари 2009 г.

Спонсорът избираш...ти!?!

Ако сте изпуснали Spirit of Burgas миналата година, може да поправите тази грешка през 2009 г. Организаторите са решили да се проявяват, като потребителски ориентирани и са дали възможност на всеки посетител да напише кой му се иска да му пее на уше, докато пие бира и мята джапанки и пясък.

От една страна "Браво!", от друга - "Що не го премислихте по-добре?". Оставянето на празно поле за попълване е равно на самоубийство при обработката на данните и се получават грозни списъци, които показват колко някои фенове са неграмотни и колко други са прости. Накратко доста притеснителна извадка.

Организаторите на спирита не са спрели до тук. Освен да питат посетителите на сайта за желаните изпълнители, те питат и кои да бъдат спонсорите на събитието. Въпросът е слабо завоалираното: "Кои фирми и брандове искате да се включат (с пари, бел.авт.) във SPIRIT of Burgas 2009?". Въпреки че съм фен на тъпите анкетни въпроси, се чудя каква е далаверата от упражнението. Или далавера няма, а този който трябва да продаде събитието го мързи и се надява, че резултатите от 500-те гласа ще му помогнат да си изкара бюджета. Аз гласувах за Durex. Дано помогна!

***

снимка: Димитър Цанков

вторник, 13 януари 2009 г.

BBBe White

BBB, не без помощта на DeConi, откриха как да се откроят сред шаренията, която вилнее сред опаковките на натуралните сокове. Как? Ами станаха бели. Колкото просто, толкова и ефективно. Отдавна не си бях купувал натурален сок, а и нямах предпочитания преди да застана пред рафта. Белият картон просто вади очите в морето джънгЪл мотиви. С оглед на постоянно прииждащите изследвания, които казват как решението за покупка все по-често става в точката на продажба, да хващаш окото е повече от важно. Успех на таквизи смели люде!

P.S. BBB още не са си актуализирали сайта и показват стара визия, което малко несериозно.

петък, 9 януари 2009 г.

Когато от Starbucks боли

[caption id="attachment_439" align="aligncenter" width="500" caption="Просто внимавайте, когато пресичате!"][/caption]

delocator.net напомня защо независимите кафенета никога няма да изчезнат, колкото и да се разрастват кафе-веригите.

сряда, 7 януари 2009 г.

Декемврийче

С края на годината се спомина и месец декември. Най-силната тема за месеца се оказаха киселите млека в лицето на детско кисело мляко "Сердика" (което си се оказа доста обикновено на вкус, но все пак добро) и хипнотично-гавренските изпълнения на "Бор Чвор" и "Гавра" (от тях не съм си купувал от себеуважение).

На трето място се нареди коментарът за ценностната система на пластичните хирурзи и техните клиенти.

Като най-коментирана (с фотофиниш) излезе публикацията за смелите опити на тестовете за бременнност Surecheck да изпозлват facebook за генериране на фенска маса.

Освен всичко това, Google най-накрая се хвана в ръце и page rank-a на новия лоКал е коригиран от 0 на 4. Е, как да не се похваля!?! :D

***

снимка: Hilde Vanstraelen

вторник, 6 януари 2009 г.

Абсурдно енергични

Чудех се как да започна 2009-а година и реших, че ще е добре да започне с позитивен пост, който разказва за поучителен казус. Някои ще кажат "Абсурд! Тоя пише само гадни критични глупости." Аз пък ще отговоря с "Ъпсурт". Неверотно добрата комбинация от находчивост, БГ рап и ... още нещо.

"Ъпсурт" започнаха да "произвеждат" и енергийни напитки освен хитове. След като кофеина в блудкавото "3 в 1" вече не е стока, има и други източници на корпоративни облаги. Това установих в последните дни на 2008-ма година. Всъщност дали наименованието на енергийната напитка произлиза от името на групата и продуктът е целенасочено създаден, за да се свързва недвусмислено с изпълнителите не е от особено значение. Скоро това ще е просто енергийната напитка на "Ъпсурт", а и вече по разни форуми народа се чуди защо имената на двата продукта на съвпадат, а напитката се пише с "d" - Upsurd.

Факт е, че за разлика от много други музикални изпълнители, нахаканите софиянци не изневеряват на стила си през годините, градят силна марка и я използват успешно в комбинация с масова бързооборотна стока. Макар и в песните си да са споменавали, че не се кефят на музикалното пиратство "Ъпсурт" не седят да се вайкат как са ограбени, а намират други директни и индиректни начини за доене на редовия гражданин. Без значение дали се справят сами или все пак имат маркетинг спец до рамото си (по-вероятното според мен) "Ъпсурт" започват силно промотирането на енерджито - клипът на парчето "Допинг тест" си е 4-минутна реклама, продуктовият сайт е с арна визия, а и vbox7.com добавя към евтините инструменти за популяризация. Според мен Upsurd има и късмета да е насочен към една група от потребители, които са част от информационното общество, което споделя всичко и така маркетингът от уста на уста (още един доста сравнително евтин похват) добавя към инерцията на наскоро лансирания продукт. То и аз реално в момента правя безплатна реклама, ама няма как да оставя тези стожери на българската поп/субкултура да останат непохвалени за техния бизнес ентусиазъм. Желая успех през 2009 г. на "Ъпсурт", а и на всички вас, които четете тези последни редове.