вторник, 30 март 2010 г.

дзЪнгорка и приложните изВкуства

Бирата, която от малка си мечтае да е българския Heineken, дзънна с новата си рекламна кампания. След зелените teaser билборди по ключови кръстовища, по телевизиите се завъртя и новият клип:



Изключително немеродавното ми мнение:

+ клипът има настроение и то в изобилие

+ клипът има концепция за представяне на специален ритуал/култура на консумация, което винаги е хубаво за сплотяване на таргет групата

+ клипът е приятен за гледане

+ клипът е приятен и за слушане

+ концепцията на кампанията продължава линията в бранд комуникацията за налагане на почти автентична БГ лайфстайл консумация на бира.

- Липсва фокус. Сюжетната линия е толкова претрупана, че началните сцени не кореспондират явно с останалите. Преходът от първата към втората половина на клипа е доста... хмм слаб, ако въобще може да се приеме, че полегналият лъв играе тази роля.

- като стана въпрос за лъвове бранд идентичността леко се обърква, при положение че в логото двата лъва са изправени. Не че е забранено, ама леко се размива положението :)

- Загорка се опитва да е по-хай отколкото всъщност е. Да марката е, може би, най-имиджовата сред българските, но все пак си остава българска.

- Клипът се опитва да покаже нещо качествено ново, но говори по незапомнящ се и сравнително консервативен начин. Липсва агресия и провокация.

Дали от дзЪн ще излезе нещо зависи от това, как ще се разгръща кампанията през активния сезон. Дотогава НАЗДРАВЕ! Снощи бях на Ариана.

P.S. Малко тривиа - забелязахте ли познато лице между 17-та и 20-та секунда?

P.P.S. Случайни ли са приликите между слогана "Изкуството да пиеш бира", дзън и това? Питам, за да знам дали да си купя книгата :)

сряда, 24 март 2010 г.

New Peugeot... Logo!

Ако случайно още не сте разбрали Пежо си има ново или по-скоро подмладено старо лого, нова идентичност опитват да лансират. Пожелавам им успех, а през това време не се колебайте да смукнете малко повече от служебния нет, като заредите специалния лансиращ сайт на френската марка. А може и просто да изгледате двете от клипчета тук и да си кажете тежката дума. В каква насока се променя марката според вас? Мен лично ми харесва новият лъв, по-палав и модерен е. Но по-важно е на какви коли ще го слагат :)



понеделник, 22 март 2010 г.

Уоу уошите кроасани

Чипита България са събуди от зимен сън и изкара нови рекламни клипове. Кроасаните получиха своя DDB клип. Рекламната агенция на Mtel Loop и Prima отдавна доказа, че знае езика на късните тийнейджъри и тъй като формулата вече е проверена, я приложи и на най-известните кроасани в татковината. Но на кратко за новия клип (щото знам, че нямате време):

+ продуктът е представен, като част от живота на таргета, без да се натрапва (все пак за кроасан говорим)

+ таргетът е ясно дефиниран

+ клипът има динамика и представя начин на живот, който малко или много е желан от целевата група

+ клипът има сюжет, а не купчина скучни продуктови кадри

- визията е доста mtel-ска, от което страда уникалността на рекламата. Хип-хоп песничките именно DDB ги превърна в Loop територия.

- Wosh MC (който е яко копеле, btw) малко се преекспонира и съответно ефективността на участието му би трябвало да намалява.

- текстът на песента (ако може да се нарече песен) е доста слаб с малки изключения.



TVC "7days в 60 секунди"

Агенция: DDB София

Клиент: Chipita Bulgaria

петък, 19 март 2010 г.

Club News

Ъндърграундът в България твърде често е толкова ъндърграунд, че се изразява основно в имитиране логото на лондонското метро. А това е нещо, с което може да се похвалиш във facebook и в Пампорово и... в Плевен.

сряда, 17 март 2010 г.

Слава в прахообразно състояние

Уважаеми лоКални читатели, днес в Маркетинг лоКал за пръв път има гост блогър. Представям ви Димитър Трендафилов или казано с url http://brandstorage.blogspot.com. Митко отскоро е на блог фронта, но предвид съдържанието на постовете му, определено има какво да каже за в бъдеще. Аз го препоръчвам с две ръце. Ето го и неговия текст специално за Маркетинг лоКал. Митко, благодаря за отделеното време!

С радост в сърцето и свръх доза респект приех поканата да изпием „по едно малко” в Локалa и да побистрим някоя тема от света на марките. Щом става дума за брандинг, не ми отнема много време да се сетя какво може да е подходящо, но бързам да уточня, че заглавието по-горе е малко подвеждащо и човек може да си помисли, че ще говорим за кокаин, защото, макар официално да не съществува като агент в пазарния мир, той се радва на предостатъчно awarеness и подлежи на маркетингов обзор, който засега ще отложим.

[caption id="attachment_1921" align="alignright" width="320" caption="Кадър от Killer (Papa was a rolling stone) на George Michael"][/caption]

И така, Супермайките, лели Марии и доволни собственици на ресторанти със снежно бели престилки са само дребни фигурки в победния парад на праховете за пране. Като представители на най-разпространения икономическия вид - „харчещи двуноги рекламояди” - ние ежедневно сме свидетели на този парад, поради темата изглежда някак „очевидна”. Но именно тук е акцентът. Тъй като рекламодателите-рекордьори като „P&G” и „Henkel” се грижат да не забравим техните подопечени брандове от прахове, заливайки ни със спотове дълго и напоително, в един прекрасен момент се оказва, че... прахът за пране се е превърнал в ЕДИНИЦА ЗА СЛАВА. Как разбираме това? През 2001 г. е публикувана биографичната книга на „Пош Спайската” Виктория, където същата най-отговорно заявява, че още от начало е имала амбицията да стане по-известна (и сега внимавайте!) от Persil Automatic. Това маркетингово „произшествие” дава повод на достолепен британски копирайтър на име Джереми Булмор да напише най-прозорливия и подреден материал, посветен на природата на търговската марка, на който някога съм попадал. Той си задава риторичния въпрос защо, аджеба, г-жа Бекъмова не иска просто да е на нивото на Роби Уилямс или Мадона? Най-важният откъс от отговора му относно тази питанка е, че в основата си, да „имаш” бранд, значи да си уведомил хората за него, независимо дали ще го купят или не. За тежкарска марка като BMW например не са важни само 5-те процента от хората на планетата, които могат да си я позволят, но също и онези 95%, които го познават и различават. Според Булмор това влудява медиапланьорите, защото убива „удобното” понятие „целева аудитория”, докато в реалността постигането на известност на твоята марка означава да надхвърлиш далеч тази „измерима” група от потенциални купувачи. „Славата – обобщава нашия човек – е фундаменталната ценност, която притежават силните брандове”.

[caption id="attachment_1920" align="alignright" width="320" caption="Кадър от Day’n’Nite на Kid Cudi"][/caption]

Само за да илюстрирам думите си за силата на фактора перилен препарат в социо-културен план, както и да посоча, че изцепката на кака Вики не е инцидент, ще спомена, че поне на prima vista се сетих за два музикални видео клипа – един класически – Killer (Papa was a rolling stone) на George Michael и един по-пресен – Day’n’Nite на Kid Cudi, в които виждаме използван кода на прочутата правоъгълна кутия, макар и с две различни послания в себе си. Има нещо общо помежду им обаче и това е точно факта, че праха за пране може да се превърне от носител на собствения си ежедневен смисъл в знак за известност, в изразно средство, „познато” и „разчетено” от участниците в поп-културата.

понеделник, 15 март 2010 г.

Върви с приятели в езерото

От известно време ми е някаква фикс идея свързването на бира Ариана с езерото Ариана. Брандиране ли ще е, спонсорство или нещо от рода, но бирата която се представя като създадена на метри от езерото, трябва да се свърже с езерото.

В сряда се сетих за нетолкова гениалната, но за сметка на това епична идея бира Ариана да напълни едноименното езеро с бира за няколко дни. Ще е велико просто. Едно мащабно събитие, което ще направи Ариана (бира и езеро) световно известни. Просто ще е легендарно осъществянето на една отколешна мъжка мечта - "морето от бира".

Замислих се, че идеята не е някаква нечувана и сигурно в "Загорка АД" поне са се майтапили по тази тема. Защо не са го направили обаче?... Дааа, цената ще е колосална дори и за лидера в пивоварната индустрия в България. Само стойността на бирата нужна за запълване на езерото по груба сметка би била над 7 000 000 лева. (площ на езерото = 8 900 кв.м., дълбочина = 1.2 м, примерна себестойност литър бира = 0.70 лв.). А отделно от това колко още разходи ще излязат, не ми се мисли. Така, че тъжната истина е, че едва ли ще доживеем езерото Ариана да се напълни с бира.

Обаче ми подхвърлиха друга идея. Да не се пълни езерото в цялата му дълбочина, а да се повдигне изкуствено дъното, така че примерно бирата да заеме последните 30-40 см. Така стойността на излятата бира може да падне до около 2 млн лева. Ако изкуственото повдигане излезе по-малко от милион сметката става почти реалистична.

Едно мегасъбитие може да отвори път на Ариана и към експорт. Бирата може да влезе в Рекордите на Гинес под някаква форма. Освен за PR събитието може да се използва за заснемането на някой друг клип, които да се върти в следващите лета. Също така пълненето на езерото Ариана може да е старт на национално roadshow, в което Ариана дава шанс на мъжете да се къпят в бира или пък да пълни декоративните водоеми по различните градове в страната. С подобни деяния Ариана може да стане тоталния бирен lovemark на България. От "Загорка АД" могат да се свържат с мен за доразвиване и откупване на представената концепция. Очаквам ги! :)

сряда, 10 март 2010 г.

Върви се напий с приятели



Навън комшията буксува, опитвайки да намести стария Мерцедес в местенцето пред входа, а по телевизора в пълен противовес на зимната картина стартира бирената битка, edition 2010. Ариана излезе с нов клип. Характерен и в стилистиката на марката. Леко скучен и антиреволюционен (за разлика от Каменишкото "Да спасим мъжа!"). Хубавото е, че Ариана говори, както може би трябва да говори всяка масова бира. Поддържа сравнително консистентен тон на комуникация в няколко поредни сезона и сдържано напомня за себе си, като показва "сърцераздирателни" победи на мъжкото приятелство над а) женското поробване, б) над самото себе си. Пингвините са странен избор за гледане в компания, ама не са посмяли да го сменят с женски бой в кал.

Ариана, обаче, рискува малко да доскучее с неутралните си клипове, чийто сюжет се развива малко, като в сапунен сериал. В новата реклама се появява и един качествено нов елемент и това е новият слоган, който някак напомня за един друг слоган, на една по-високо позиционирана бира - Шуменско. "Върви с приятели", макар съдържателно различен, повтаря ритъма на изказ, двойното значение и даже леко съвпада, като брой срички с "Хората сбира". А последният си е хубав слоган.

Ариана е марка с добър потенциал и може успешно да наложи новото си мото. Това, с което слоганът й винаги ще е една стъпка зад този на Шуменско, ще остане липсата на думата "бира" :)

понеделник, 8 март 2010 г.

Противно ефектно



Клипът на Twinrix е меко казано отвратителен... и точно затова е супердобър, що се отнася до генериране на познаваемост. Лежерната атмосфера и непоклатимото държане на клиентите на ресторанта добре илюстрират идеята за неусетното заразяване. Изразните средства използвани в клипа изпълняват перфектно своята сплашваща функция и определено стряскат. Все пак хепатитът не е шега работа. Само малко съм обиден, че любимият ми жълт цвят така се дискредитира, но какво да се прави. Освен това, след като гледах достатъчно много пъти клипа, започнах да се чудя дали приборите и съдовете във всеки ресторант, в който седна, са чисти. Изглежда, че аз със сигурност съм повлиян от клипа. Някой ден може и да се ваксинирам. Добра работа, GlaxoSmithKline!

петък, 5 март 2010 г.

Бисквитка кокЕТка

По принцип винаги съм бил скептичен към маркетинг способностите на фирмите, които имат ЕТ в името си, но едни биквитки с кувертюр за 1,5 лв от кварталния магазин ме убедиха, че има надежда и то немалка. Представям ви Брилянтини на "Латев и Co" ET





Не казвам, че дизайнът е перфектен, но е направен с внимание, а и продуктът хич не е лош за парите си (силно препоръчвам черешовия вариант). Цената е сравнително ниска, а външният вид е изключително приятен за окото. Печатът е изключително качествен за едно ЕТ и единственото, което мога да кажа на Латев е БРАВО! Таз година ЕТ, догодина АД :)

понеделник, 1 март 2010 г.

К'во гледаш!?!

Двете водещи ефирни телевизии в страната са добър източник на маркетингови недомислици. Стараят се сякаш в тази насока.

Btv e канал, който избягвам умишлено, защото е меко казано постен, политически угоднен и в него във всички предавания се въртят едни и същи крайно бездарни образи (да, Робине, за теб говоря). Като казах Робин, се сетих за поредния напън btv да пропъди част от зрителите си. Засякох предаването Fort Boyard, където очевидно продуцентите съвсем са го закъсали с парите за хонорари, та са накарали половината видим персонал на btv да се състезава. Очевидно набедената за водеща по рейтинги телевизия иска да си стане самодостатъчна. "Развитието" на две нови подобия на телевизионни канали, излъчването на архаични игрални филми и двучасовите турски маратони тотално девалвират стойността на марката btv, но пък те няма от какво да се притесняват, предвид нивото на конкуренцията.

За щастие на btv Нова се опитва да я копира в частта за задълбаване в едни и същи образи. Господата Иван, Андрей, роднините им до девето коляно... Биянка малка + Фродо са окупирали ефира, та чак се чудя що не водят и новините. За капак Нова откриха телетекста през 2010 г. и активно го промотират. Е това е иновативност. Говорим за услуга, която дори БНТ предлага сигурно повече от 10 години. Добре, че има кабелни оператори, че да гледаш телевизия само по антена си е чиста екзекуция...

И още нещо: останете с нашата програма и през март.

***

снимка: gerard79