сряда, 29 септември 2010 г.

Това наистина е революция

Истинският принц на Персия участвал в рекламите на бЛИЗуу/Близоо. Това е новината, която разтърси световния инфорационен обмен през последните седмици. Този клип загатна за букването му:



...но с този вече можем официално да го обявим - ТОЙ Е! Не, не е Джейк Гиленхаал.



След опустушаващия успех на сериалите с югоизточен произход, главните роли в рекламите на често неласкаво коментирания кабелен гигант Блис...ъъъ..Близз...ъъъ...няма значение, са поверени на актьори с мургаво-арабски привкус. На привидно основния в страната, в която оперира фирмата генотип, е дадена ролята на загубеняк. Маркетинг самозванци вече определиха кампанията на компанията за първата създадена специално за по-мургавата част от населението. Арабите в страната ликуват и купуват пакетите с услуги на... сещате се... направо с камионите. Макар повечето фенове да виждат във втория клип тъжното си отчуждено ежедневие, а в първия измамните си лични взаимотношения, всички виждат и светлината и позитивизма, които дори и рекламен стожер, като основния конкурент на компанията, не може пресъздаде.

Коментар от главния редактор: Булсатком и Blizoo се надпреварват кой ще заснеме по-налудничава реклама. Булсатком не се охарчва, прави уникално тъпи (с извинение) реклами с относително ясно послание. Blizoo явно пръска повечко пари за производство, но пък посланието се губи в странния хумор. Очевидно вторият го раздава по-модерно, което е трудно за възприемане при положение, че логото е цветно петно с очи и крайно неясна роля в комуникацията.

петък, 10 септември 2010 г.

Куатро стаджонита

Пак ви изоставям! Не плачете! Рекламата e подсказка къде отивам :) Peace! Out!

понеделник, 6 септември 2010 г.

TR рекламна инвазия

След притеснително масирания успех на турските сериали, дойде време комшиите да ни пробват с домашно приготвените си и преведени на роден български реклами. Двете марки с обилно медийно присъствие в момента са Bingo на Hayat и Crax на Eti. Тъй като адаптираните им спотове не представляват интерес за никой освен мен, успях да ги открия само в оригинал.

1. Bingo - марката, присъства на българския пазар от може би над 15 години и скоро не беше комуникирана. В последните месеци това се промени с представянето на кофти изрусената мургава домакиня и нейната неизрусена мама, която преподава уроци по ефикасно изпиране:



Доколкото си спомням в адаптираната версия са поорязали тоталните турцизми, но пък си остава притеснително небългарския вид на дъщерята. Спецефекта на 21-ва секунда с пръкващата се в пушек мургавелка, която пръска с парфюм, е абсолютно противен и сваля рекламата още едно ниво надолу. Като цяло спотът е нещо, като турския вариант на леля Мария. Предвид първосигналните послания и праволинейната сюжетна линия може да се заключи, че позициониране на Bingo е към бюджетно ориентирани домакини. И тъй като точно те са тези, които са основен контингент на турските сериали (и леля Мария), то пускането на турски реклами в този момент е добър ход - в потребителите вече се е изградила нужната симпатия към персонажи с визията на родата на Али Раза.

2. Crax - марка със дълга история на българския пазара, подобно на Bingo. Докато за Bingo не съм съвсем сигурен, дали все пак не е имал ATL комуникация, то за Crax определено клоня към 100-те процента. Както се уверих при проучването си, в общи линии всички налични клипове на Crax в нета се въртят около релацията един хрус=един врът гъз:



Това e лека вариация на клипа, който се върти в България. За родния потребител е пусната версия с по-малко маане, но ориенталския привкус си остава осезаем. В същото време предполагаемият таргет е млад и и енергичен. А кои млади хора са млади, енегични и харесват ориенталски ритми? Да, това са чалгаджиите. На мен главният герой ми прилича на изпаднал турчин, млад немски гастербайтер, но на тях спокойно може да им заприлича на по-бледолика версия на идола им Илиян. Хоп и Crax покриват 90% от младежката аудитория :)

И така отново стигам да извода, че колкото и да ме дразнят, въпросните реклами имат нужните качества да комуникират успешно със своята целева аудитория. Ми.. браво тогава :(

петък, 3 септември 2010 г.

Маркетинг лоКал на море 2010

Тази година екипът на Маркетинг локал заложи на Бургас и околностите. Определено не съжаляваме, но съжаляваме, че свърши. Ето и по-интересното:

- ДСК бяха изсипали парици за Spirit of Burgas и със сигурност си размърдаха онлайн банкирането поне за няколко седмици. Като гледах хората около мен, определено не изглеждаха да ползват онлайн банкиране особено често. На снимката - чудесната симбиоза между банка и бира върху фургон :)



- Официално ви разрешавам, да ви е яд, че изспуснахте НАХАЛНО ниските цени до "Славейковото пазарче". Обявата е култова не само, заради текста, но и заради тоталната липса на споменати марки. Защо ли?


- Най-култовата визия на това лято. В общи линии може да се обобщи с "Eat that, Nestle!"



- В средата на сцената е Веско Маринов. Летният театър на Бургас беше фул с пенсионери, дошли да слушат нещо без пари, а над седалките по за две минути се изреждаха такива, като мен, които искаха да се докоснат до весковата магия и да избягат панически. Ако насядалите са таргетът на спонсора Оргахим, то последните ги чакат скромни продажби.



- По морето и знакът на еврото често е менте.



- Хвала на тоз светъл бизнес ум кръстил ресторанта си "Статистика", жалко че от него е останало само едно изоставено бордменю.



- Може би така би изглеждало детето на Pizza Hut и хипермеркет HIT, ако се бяха събрали.




- Черноморската версия на BOGOF промоция. Далаверата е пълна за този, който я открие.


- Да овържеш целия център на Бургас с транспаранти - 500 лв, да ги отпечаташ с печатна грешка в основна дума - БЕЗЦЕННО!



- Като стана въпрос за ХИТ, а и за грешки:


Това е! Догодина може пак :)


П.П. Ако стигнал чак до края на поста може да си припомниш фоторепортажите от 2008 и 2009 г. (част 1 и неоткриваемата част 2)