вторник, 31 януари 2012 г.

Ноу форс банер

Вижте този банер

Логичните въпроси:
- Какво общо имат метеоритите и гражданската отговорност? Да беше каско поне.
- При положение, че гражданска вече се прави под път и над път, каква причина ми дават Петрол да ида точно при тях? Опасността метеорит да ми удари колата?
- Защо колата ударена от звездно тяло е миниван, а след това се появява БМВ 3-та серия?

П.П. По сигнал на Петър Иванов

понеделник, 30 януари 2012 г.

Открийте 10-те разлики

Добрата новина - Загорка започва годината с реклама, която е по-близо до нашенския манталитет. Почти, като оригинално българска седи. Добре, че е финалното сравнение.



Лошата новина - продължава се словашката жилка.



Изводите - изглежда тоталният copy/paste не е съвсем сработил, щом тази година на Публисис им разрешено да вкарат собствени идеи. Мениджърският екип в Горубляне е упорит в продължаването на историята със световното ниво. Дали има смисъл?

петък, 27 януари 2012 г.

Ganja Blazin'

Анти канабис кампании през различни ери.

1951 - САЩ



1970 - САЩ



2007 - САЩ



2012 - България



Anti-climax струващ на данъкоплатците повече отколкото искат да знаят, че дават.

четвъртък, 26 януари 2012 г.

Хеви метъл в устата ти



Думите са излишни, визията е всичко. Перник сам стимулира легендите за себе си.

сряда, 25 януари 2012 г.

Lavazza Amore Mio

Ето една реклама, на която е позволено да попадне в блога, само защото е въртяна в БГ ефир. Ако започна да я описвам ще стане реклама на рекламата, затова ще кажа само "Страхотна!".



П.П. Надявам се достатъчно много хора разпознават мястото на действието

вторник, 24 януари 2012 г.

Кен без Барби*



Кен е единствената българска марка, за която се сещам, достигнала до лидерска позиция в своя пазар, основавайки комуникацията си почти ексклузивно на радиото, като рекламен канал. Заразни песнички преплитат налудничави текстове, които изтъкват продуктите на марката, като явен обект на желание. На пръв поглед радио спотовете може да се сторят инфантилни и безсмислени, но те успешно позиционират марката по някакъв неин уникален начин, което води след себе си изключително силни позиции на пазара на малотрайни колбаси и по-конкретно кренвирши. Евала на Кен, че не се опитва да бие Белла на тяхната рекламно телевизионна игра (с малки изключения), а вместо това помпат тихичко евтино радио и това им носи резултати.

* По заявка на Мина Хаджи

неделя, 22 януари 2012 г.

Неидентифицирани сладкарски обекти



Това е календарът на сладкарници Неделя. Това долу в десния ъгъл е... И на други позиции има...

снимка: лоКалният Петър Иванов

събота, 21 януари 2012 г.

Гранде тути хотели в недели

1. Последвайте този линк към сайта на един гранде хотел.
2. Огледайте страницата, която виждате и дайте отговор на въпроса "В кое населено място се намира хотелът?".
3. Използвайте единствения си почивен ден пълноценно.
4. Запознайте се с Джес Милс, ако още не се познавате

петък, 20 януари 2012 г.

В зората

Всички, които мислите днес, че правите рекламни песни, които реално влияят върху потребителя, помнете титаните. Техните постижения никога няма да бъдат надминати (по ред причини).



И едно малко по-слабо класическо музикално "продуктово" позициониране

сряда, 18 януари 2012 г.

С риск да сме пресолили сиренето



Парад на клишетата, така накратко може да се опише рекламната кампания на Тертер, която така упорито се върти. Чудесни продуктови кадри. Някои чуждици - рицар в логото и изписване на латиница. Хубаво, прост и често доста ефективен подход, ама с това ценово позициониране, докъде може да се стигне.

Цената е фантастична за два продукта, които са основни за българското семейство. Реално българинът не разбира само от политика и футбол, а и от суджук и сирене, и ракия разбира се. Опитите в така утвърдилата се икономическа обстановка да се налагат "необяснимо" скъпи марки в народни, масови сегменти са обречени на противоречив успех. Масовият потребител знае кой кашкавал е добър и че 20 лв/кг е неоправдана цена, защото за 5лв по-малко се хапва бая добър продукт. Потребителите знаят и че млякото се изкупува за стотинки от българските ферми. Много не знаят, че сериозни количества от суровината се внасят, та често не ядем баш българско сирене. Скъпата опаковка може да привлече някаква потребителска прослойка, но последната вероятно ще си купи и гауда/ементал на неособено по-различна цена. При сиренето и кашкавала има достатъчно качествени продукти, в чиято цена не е калкулирана рекламна кампания за половин милион лева и картон напоен със зелена боя.

А за такива невярващи, като мен, в началото Фикосота организира най-феноменалната промоция в магазин. Момиче облечено с тертерова униформа ме питаше дали съм опитвал марката и като казах, че не съм тя отвърна "Ето там може да си вземете". Ей така се гради доверие в продукцията, но да не забравяме, че Тертеровците не са били от най-успешните български династии, макар да са имали крава на герба си. Дали ги е бивало в сиренето?

понеделник, 16 януари 2012 г.

Куу*



Е, COOL ли е този рекламен клип?

сряда, 11 януари 2012 г.

Florina's Unnatural*

Нека бъдем честни - повечето рекламите на сокове (умишлено не пиша "натурални"), които се въртят по българските телевизии са на доста ниско ниво. Да вземем Флорина. Пуснаха си лайфстайл клип лятото с удивителен слоган.



Презаснеха го със сняг и за зимата избраха още по-безумен слоган.



Хора се забавляват с портокали!?! Смеят се изкуствено и позират в силно режисирани ситуации. Това ли ви е липсвало, уважаеми потребители? Милите моменти с любимия сок?

За мен проблемът на "натуралните" сокове, особено българските, не е в това, че не ни карат да си играем с кората на портокала, а в усещането за ненатуралност. А за да подмамиш хората да помислят, че в твоя сок има нещо, което дори бегло е приличало на портокал, трябва да изкараш поне силни продуктови кадри, а не щайги с цитруси, които нямат никакво място в планинска хижа. Соковете не би трябвало да са източник на забавление около камина, а на някакви най-вече продуктови ползи за потребителя. Или пък, като искаш да си по-софистициран и да не говориш за витамини, спести 50-те хиляди лева за снимки и направи нещо с ясна символика, като "Плодовете обичат Granini". Може да звучи/изглежда леко канибалско, ама е простичко и запомнящо се.

* Без концентрат

понеделник, 9 януари 2012 г.

Коремна Преса*

Както се казваше в една сцена от The Simpsons преди 4-5 години "Your medium is dying!". Това е общоизвестен факт за печатните издания, макар че таблоидите се дърпат успешно от тази тенденция. "Коректните" вестници пък драпат със зъби и нокти да докажат, че не са нечия партийна/корпоративна маша. Примери бол, че на "сериозните" вестници и имената, които стоят зад тях, рядко им се получава. Та за "ПРЕСА"-та трябваше да пиша, ама се отплеснах.

Доверието в печатните издания е, като доверието във всеки бранд. Ако ти излезе име, че продуктът е скапан, всички спират да купуват. Те и затова едни и същи герои зарязват компроментираните проекти, за да направят нови. Последните изживяват своят кратък живот от печатницата до тоалетната и всичко започва отначало. Съдбата на в. "Преса" едва ли ще е по-различна. Започва се с гръмки твърдения от рода на "Коректният вестник", които са изначално празни от смисъл и се свършва в брой 5, в който на всички става ясно чии пари стоят зад изданието, поне до следващите избори, ако изданието оцелее до тогава.



Поглеждайки към главата/логото на първа страница виждаме, че създателите на вестника нямат никакво намерение да се сбогуват с предходния век, в който вестниците нямаха друга реалната алтернатива освен телевизията. Шрифтът ми седи изключително закостеняло, а самото име е изключителен креативен "подвиг". Да го бяха кръстили "Вестник". Синият елемент сигурно търси напомняне за първите години на прехода и онова СДС, в което хората бяха влюбени. Интересно е и наличието на нещо, като листо на буквата "А". Освен препратка към "Листопад" или пък листо носено от вятъра на медиината промяна, другата символика ми убягва. Ако човек отпусне въображението си, може да вкара някои изсмукани от пръста метафори, но смисъла на такива елементи не е хората да се замислят за тях.

"Преса" е нов вестник, на хартия, в 2012. Скептичен съм към подобни издания. Ако някой го е чел и мисли, че е нещо добро и нужно на хората, да драсне един коментар.

*По заявка на локалния читател Петър Иванов

четвъртък, 5 януари 2012 г.

Асен и (бездомните) котета.



Асен Блатечки си играе с котета. Жалка идея.

А всъщност кой казва "Прибери ме вкъщи"?

понеделник, 2 януари 2012 г.

2011 лоКално



ЧНГ! Набързо, 10-те най-четени поста през 2011 г.

#1 - Пролетното включване на северозападната рекламна школа. Първият пост за близо 4 години, който надминава по уникални посетители началната страница на блога в рамките на една календарна година.

#2 - Отново северозападa и бъдещият български телекомуникационен лидер, Симнет.

#3 - Неприятни случки в Метро и как ме отказаха да пазарувам от тях веднъж завинаги.

#4 - Тя е. Коя, бе?

#5 - Тункването, тоз процес рекламен.

#6 - Zlaty Bazant, рекламният татко на Загорка.

#7 - Последната резерва на Загорка

#8 - Високи сини планини - горни дихателни пътища remix

#9 - Копирайтъри от всички страни postvaiте

#10 - Как започна падението на Загорка.

В крайна сметка 2011 остава, като най-успешната в историята на блога. Уникалните посетители са почти 25 000, случи се нещо, като редизайн и добавих плъгин за мобилна версия.

Но всичко написано няма значение. Важното е да сме здрави и щастливи, рекламата ще бъде навсякъде и през 2012 г., така че няма опасност да няма за какво да си лафим. Поздрави и благодарности за това, че отделяте от времето си да посещавате Маркетинг лоКал.

снимка: herrberg