понеделник, 28 януари 2013 г.

РАХОВЕЦ2012 exit poll #4

Ето го и финалният exit poll за гласуването за РАХОВЕЦ на 2012 година. Време не остана. На 2-ри февруари ще бъдат оповестени резултатите. Временният лидер губи малко по малко преднината си, но едва ли ще загуби лидерството до края. За момента гласовете са над 150. A ето и една разбъркана графика на дяловете от гласовете. Идеята е да видите съотношението на силите без да разберете кой кой е. Тъпа идея, като цяло.


П.П. Ако още не сте гласували, урната е отворена до полунощ на 31/01. Благодаря ви предварително.

петък, 25 януари 2013 г.

Особености на тракийската реклама

Дерони са нещо, като Белла-та и Фикосота-та на лютеницата. Твърде големи са за местна компания и задушават по-малките, доколкото въобще ги има. Рекламите на Дерони, обаче, имат един характерен "стил", с който другите не могат да се сравняват. Дерони са силно облагодетелствани от факта, че конкуренцията им е (финансово) слаба. Продуктите им са хубави, а рекламите са, като цяло, смешни. Има един детски привкус в сценариите и заснемането. Видяли са от някъде нещо, но патосът в стил прогимназиална учителка по литература, тотално убива тръпката. Малко са на принципа "Няма лоша реклама". Няма да обръщам внимание на всички клипове с танцуващи старозагорски кифли с касетки с чушки, а ще обърна внимание на два от последните клипове на компанията.



Няма такава манджа от мотиви. Първото изречение, основната част и финалният слоган са уникално безсмилена комбинация. Аз съм живял в тежката заблуда, че тия мижави 32 секунди трябва да са създадени, за да предадат едно ясно, фокусирано съобщение, в което няма излишни елементи. Пък племето, пък градините, та накрая изкуство. Бравос, идеално ви се е получило. Добре че нямате конкурент с реален рекламен бюджет. За конкретни кадри няма смисъл да говорим. Похвално е, че се опитват да използват едно и също "семейство" (като при спагетите), което да седи на масата изкривено към камерата.



И минаваме към една по-нова клонка в рекламното портфолио на Дерони. Тодорка реално залага на познатия патос, но в обожаваната от средния българин патриотична нотка. Разбира се, остават да висят някои въпроси. Кой прави лютеница накичен с пендари? Защо бърка лютеницата, като огън отдолу няма? Междувременно слоят лютеница е по-дебел от филията и детето не може да си отвори устата толкова, но за съжаление това е нужен похват. Все пак рекламираният продукт трябва да е по много.

В крайна сметка рекламите на Дерони са обгърнати в една посредственост, може би търсен ефект или просто следствие от спецификата на продукта. Все пак пътят с по-малко съпротивление е на принципа "това е просто лютеница". Когато няма рекламиращ конкурент това е и най-безопасният и безобиден път. И все пак може и по-добре. Приятен апетит!

понеделник, 21 януари 2013 г.

РАХОВЕЦ2012 exit poll #3

Уважаеми гласоподаватели, приемете РАХОВЦ2012, като подготовка за идващите избори тази година. Остава малко повече от седмица. Гласовете вървят бавно, но сигурно нагоре. Преднината на временния водач беше леко стопена през изминалата седмица, което подсказва, че няма невъзможни неща. Избори са все пак. Обаче тези избори нямат фонд "Кебапчета", така че са една идея по-обективни. Следващият понеделник е последният exit poll преди големия финал. Някой да знае магазин, който продава хубав бахур?

петък, 18 януари 2013 г.

Ерата на бонбонките

Петъчно може да замезите по извратено иновативен начин с:



Следващата седмица - суджукови вафлички.

П.П. Ако не сте гласували за РАХОВЕЦ2012, не се бавете, не остана много. Към урната.

понеделник, 14 януари 2013 г.

РАХОВЕЦ2012 exit poll #2

Здраво, лоКалци/избиратели. Изборният период е почти преполовен. Гласовете са почти 100, което ме кара да се надявам да станат 200 за финала. За целта знаете какво да правите - споделяйте, коментирайте със съседката и лепете стикери в градския транспорт с този линк.

Относно временните резултати: обособява се един отявлен фаворит с дял от гласовете от порядъка на 35%. Това е някъде колкото сбора от процента на следващите три реклами във временното класиране. Разбира се това не значи, че битката е загубена. Неслучайно пердиодът за гласуване е толкова голям. Така, че гласувайте и агитирайте на воля. Купуването на гласове е неуловимо :)

понеделник, 7 януари 2013 г.

РАХОВЕЦ2012 exit poll #1

Рекламоактивисти, гласуването тръгна нормално.

- Избирателната активност е относително ниска - над 50 подадени гласа. Ако се сещате за потенциални гласоподаватели, няма да навреди да им пуснете линк към избирателната урна.

- Вече се очертават фаворити за първите места. Рекламите на Виваком, Глобул, Шуменско, Хенди и Булка държат над 75% от всички гласове.

- Единствените реклами без пукнат глас са на Мтел и Generation Globul

- Остават 25 дни до края на гласуването. Някой дизайнеро-кадърен да иска да проектира грамотата на победителя?

четвъртък, 3 януари 2013 г.

Като банка в стъкларски магазин

Финансовият сектор намира социалните мрежи трудни за покоряване по целия свят и България не е изключение от това явление. Не малка част от банките просто не присъстват в социалните мрежи. Сред 5-те най-големи български банки ДСК и ОББ нямат (ако имат, добре са ги скрили) официални профили в социалните мрежи, което може да се обясни най-лесно с два сценария - банките не желаят да влагат финансов и човешки ресурс, за да са представени подобаващо или просто не смятат дигиталния канал за подходящ за своите цели. ПИБ, която е твърдо банката с най-развит дигитален маркетинг, има профили в реално всички значими социални мрежи, като е видно от twitter профила им, че задачата е възложена на поне двама души. Последното резултира в добро време за реакция и относително качествена комуникация, както се вижда броят twitter последователи и фенове във facebook.

[caption id="attachment_3775" align="aligncenter" width="600" caption="Ей така си държат бюджетите за социални медии повечето банки в България"][/caption]

Успехите на ПИБ в дигиталната среда нямаше да са толкова значими, ако не беше изключителната и постоянна маркeтинг активност на банката, основана на мащабни бюджети и реално собствена рекламна агенция. Разнообразните едновременни кампании допринасят за често собственото съдържание в профилите. Освен това ПИБ е първата банка приела социалните мрежи, като неразделна част от своите интегрирани маркетингови комуникации, което неминуемо й отрежда мястото на модел за подражание, най-малкото защото няма никой друг.

Ако погледнем например към фенстраниците на банки от ранга на CITI и Standard Chartered се вижда, че в основата на техния успех не стоят единствено финансовата тематика. По-скоро банкирането е оставено на заден план, а спонсорствата и различните благотворителни кампании са изведени напред. Някои банки (напр. Barclays) дори имат отделни фенстраници за своето основно спонсорство и корпоративен бранд.

Глобалният опит води извода, че депозитите и кредитите сами по себе си не могат да са двигател за дигиталния маркетинг на банките. Изисква се интегриран подход, от който социалните мрежи са неразделна част. Ако марката не създава свое уникално и ново съдържание, активността на потребителите би била гарантирано ниска, тъй като много от общите теми вече са били засягани от конкурентите и следователно са до голяма степен изчерпани.

Казаното до тук не значи, че банката не трябва да споделя важна/полезна информация за управлението на финансовите активи на клиентите. Просто тези тематика се изчерпва бързо и не представлява голям интерес за широката публика, която прекарва основна част от времето си в социалните мрежи, за да се забавлява.

снимка: Пиер Амерлинк

П.П. Гласуването за приза РАХОВЕЦ на 2012 вече е отворено. Пуснете глас, има и реклами на банки даже :)

сряда, 2 януари 2013 г.

Един глас за един РАХОВЕЦ



Гласуването за първия носител на (все още) непрестижния приз РАХОВЕЦ на годината вече е онлайн на страницата ИЗБОРИ. До края на месеца можете да дадете вашия глас и да подтикнете някой и друг радетел на добрата БГ реклама да подкрепи своята любима номинация. Последвайте този линк, дайте своя глас и помогнете на каузата, като споделите адресът на гласоподавателската урна. Колкото повече гласове, толкова по обективен финален резултат. Благодаря ви предварително и нека по-добрата реклама победи. Периодично ще ви уведомявам за интересни междинни данни около гласуването.