понеделник, 8 април 2013 г.

Кока Кола, мацка... на кирилица

Може би съм виждал бутилка Кока Кола с лого на кирилица в ранното си детство, но това е толкова далечен спомен, че на уникалното изменяне на един от най-важните бранд атрибути, никога не съм гледал, като на романтична отломка комунизъм. Фрагмент от онзи строй направен от поп-култура плюс капитализъм, където капитализмът се държи, както му приляга - с дългосрочен поглед към икономическа изгода, а комунизмът показва, че на невменяеми пари не трябва да се дават.

След лекото лирично отклонение се обръщам към същината на темата днес - група ентусиасти искат да върнат логото на Кока Кола на кирилица, като съберат поне 10000 фена на ето тази страница.



След събирането им ще се обърнат към Кока Кола България с молба да се направи нещо по въпроса.

Тъй като няма да съм аз, ако не се изкажа (дразнейки повечето случайно попаднали тук), то ще надраскам следните хипотетични импликация от промяната.

На масовия консуматор на Кока Кола вкусът на колата няма му стане по-добър, егото му скришно ще се вдигне от жеста на мастодонта, а носталгията в тези, които помнят, ще прелее от всички брандирани чашки след събиране на нужния брой етикети.

За мен това лого е красиво, стига да е на стъклена бутилка. На PET 2л не вярвам да стои по-добре от настоящото. Освен това, кирилизираното лого е твърде исторически натоварено. То е било нещо, което компанията е направила, за да влезе на пазара, компромис с временен статут, както личи от днешното лого.

Ако се опитаме да погледнем от страната на Кока Кола. Кирилизирането ще дойде с някакви първоначални разходи и крайно неясни бъдещи ползи. Така де, ако не го сменят няма да бъдат изхвърлени от пазара, така че що да се напъват. Най-логичният вариант е направата на ограничени серии около 24-ти май всяка година и това е. За постоянно не ми се струва оправдано.

Но за да се случи някаква промяна, трябва критична маса. Така че, който му се прииска може да удари едно рамо на каузата, пък не щеш ли, вземе да се случи нещо. Натискането на бутона Like е все още безплатно. Аз ще чакам бутона Nautral.

5 коментара:

Рошо каза...

На мен всъщност ми допада. Без да съм крайно патриотично или националистически настроен. Гледам на това по-скоро като на разнообразяване визията на продукта. На база нещо, което ще заработи на втори план. Няма да увеличи продажбите, но определено ще изчетка самочувствието на българина, което в международен план непрекъснато се набива надолу... (: Нямам нищо против, но и не настоявам.

Peter каза...

Мен повече ме дразнят Kamenitza и Zagorka.

Александър Крумов каза...

Ей, там си плаче за кирилизиране.

Ivan каза...

За разходите си прав. Бутилките на кока кола в 250 мл са за многократна употреба и компанията трепери над тях :)... Предполагам че не биха се навили да подменят или по-скоро да пребоядисат целия си амбалаж, освен ако не видят едно 30-40% ръст на продажбите. А за Каменица и Загорка, в маркетинга има един термин - Ксеномания. Доста чужденци ни се чудят що не си харесваме нашите бири, а се тъпчем с Бекс, или пък що пушим вносни цигари, като нашите са си хубави. Та в маркетинговите отдели на Каменица и Загорка се мъчат да си спасят локалните брандове, като ги изписват на латиница, пък дано някой "българин-ксеноман" се излъже :)

Александър Крумов каза...

То това с изписването на латиница май се поизтърка.