четвъртък, 21 февруари 2008 г.

Техномаркет или Технополис? Има ли значение?

Очевидно и за двете компании няма много значение от коя потребителят ще закупи техниката от която се нуждае. По мои наблюдения диференциацията между двете търговски марки клони към нула, а нулата не е кръгла, защото в последната година се забеляза някакво раздвижване, което бе по-скоро символично и незначително. Основните точки по които се размърдаха двете фирми бяха в измислянето на два семпли девиза в лицето на "Колко много техника" на Техномаркет и "Лесно е да избереш" на Технополис. Последните се напънаха още малко и се измислиха талисман - миловиден маймуноподобен робот, чието име още е under construction. С тези два напъна разликите приключват. А не би трябвало.

С почти десет години забавяне в появата (по данни на компаниите Т-маркет датира от 1992 г., а Т-полис от 2001 г.), логиката говори, че Технополис са имитаторите. То няма и особено значение кой от кого. Определено нито едно от двете Технота не са си направили труда да да търсят и грам диференциация. И при двата техномагазина получаваш сгради в синкави нюанси, червени лога, заиграващи се с буквата "О" в "техно" и обслужване със съмнително качество (или никакво). В крайна сметка ползваш тези, които са ти най-близо.
Какви са целите и каква точно е разликата в продажбите на двете е фирми не е ясно, но изглежда на тях положението им допада. Липсата на разлики не може да е случайна, но противоречи на всякаква бизнес логика, ако някой има амбицията трайно да увеличава пазарния си дял. Според мен, ако Техно? имат желание да бъдат лидер, трябва да репозиционират марката си, като коренно променят облика и поведението си. И докато водаческите позиции на двете компании могат да се вържат със закона за двойнствеността (в дългосрочен план всеки пазар се превръща в състезание между двама играчи), то борбата им за надмощие(ако има такава) изглежда доста нережисирана, след като те не искат да бъдат различавани.
Заглеждайки се в двата ТЕХНОманиака се сещам за чичко Котлър и неговите натяквания за дългосрочната стойност на лоялните клиенти. Не е ли време българските компании да започнат да гледат по-далеч от носа си?

4 коментара:

Bruce Wayne каза...

това са просто халета, магазини, не са брандове. 80% от потребителите им не различават двете вериги

Александър Крумов каза...

Точно това намирам за странно. Не е толкова трудно да намериш начин да се различваш от основния си конкурент. Според мен това е изключителна важност, ако иска6 да има6 стабилна позиция.

Пламен Gurul каза...

Търсейки сокоизстисквачка (дали я написах правилно?) преди около месец обиколих и двете Технота. И на двете места изборът беше ИДЕНТИЧЕН (марки и модели), цените с разлика от лев-три и на всичкото отгоре бяха подредени в един и същи ред по щандовете. В един момент се усъмних, дали не съм в същия магазин.

Сокоизстисквачка не си купих, защото ми се стори, че моделите са от миналия век и са от залежалите стокови наличности на големите чужди дистрибутори. Твърдя го защото идеята да си купя соко... ок това там чудо.. ми дойде, когато бях в Прага и видях един Филипс, но подобен тук (по функционалност, дизайн и т.н.) НЕ видях никъде.

Ха, и още нещо.. Открих, че продават "промоционално за 300 лева" прахосмукачка ИДЕНТИЧНА на нашата в момента, която купих от СЪЩИЯ магазин преди ТОЧНО 3 години (знам защото се повреди точно в момента на изтичане на 3-годишната й гаранция) :-)

Александър Крумов каза...

Това е един много добър пример за странностите на тия магазини. Навсякъде тръбят за асотримента, който предлагат. Като идеш нещата не седят така. Смешно е да се биеш в гърдите колко много неща продаваш, а те да са застояли и неактуални модели, които никой не си купува.