четвъртък, 13 декември 2012 г.

Булка Che-ease

Много изслушах за тая реклама преди най-накрая да я видя



Когато чух, че и Фикосота седи зад рекламата си казах, че съвсем са се обезсърчили в млечния бизнес, след оптимистичните напъни с Тертер, на който, да не повярваш, му свалиха цената. Ами и да, и не.

Като оставим на страна просташка ли е или не (щото все пак и това е доста субективно), прави впечатление, че в копито има много малко излишни неща. Но дали, нещата, което правят клипа толкова гнусен за всички мои онлайн/офлайн друзя, не са неговите силни страни?

Бранд трудно може да се изгради около такъв лансиращ клип, но ми се струва, че нов продукт спокойно може да вземе някаква потенциално вкусна неизследвана порция от млечния пазар. По-якото е, че продуктът дори не е сирене и не търди, че е такова. Досега всички се биеха в гърдите, че са направени само от мляко и сякаш настрана остана всичко останало, един тотално нефрагментиран и небрандиран пазар.

Междувременно рекламата се "случва" в чалга клуб, с чалгарски изглеждащи главни герои, на класически по-фолк ритми. Още от първата секунда клипът подсказва към кой е насочен, макар вида на мъжкото леко да дърпа в обратна посока. Диалогът започва точно както всеки си представя взаимотношенията между средния, младолик, слабо образован българин от град с населеление под 500 хил. жители и неговата възлюбена.

Първа реплика има потенциала да влезе речта на всеки, който бегло наподобява главния герой. Препратката към реален пасаж от класическото литературно произведение едва ли ще се схване, но и няма нужда. Хората са сложили парапет от който преливат сочни... деликатеси (имитиращи продукти), право куме в очи, да не вземе някой за секунда да се усъмни за кой балкон иде реч.

В своята абсурдност следващите реплики подхождат на вече постланото. Той и целият тон подхожда на такъв мазен индивид с елечи, щото ако беше секси брадясал мъжага щеше да се връзва още по-малко. Защо е облечен, като сватбарски музикант от 90-те, отново може да си обясним, обръщайки се назад към цялостното излъчване, търсено в клипа.

Така стигаме до следните реплики:

Елече: Дай туй сиренце на батко!
Балкон: Не е сирене, а деликатес. (добавете чалга жестикулация + изказ)

Елечето бърка хапката си със сирене, значи му се струва поне толкова добро. В същото време е опроверган, но думата "сирене" вече е употребена, което вдига акциите на продукта от раз. И като добавиш финалната оценка "Шес" се стига до ясното послание: Не е сирене, не ще и да бъде, щото е още по-добро. Вкарва се и лека мистичност "К'во е т'ва, да го...?". А "деликатес", въпреки че е толкова експлоатирана дума, продължава да звучи по-специално от "сирене".

На финала, да не забравяме и думата "чеиз" върху опаковката. Малко е безполезна, но нищо чудно да е сложена, щото някой вече е регистрирал марка с името Булка или по някаква друга скучна причина. Думата все пак не е лишена от значението на подарък и вторичната прилика със звученето на английската дума за сирене. Надписът за съдържанието на холестерол е колкото безумен, толкова и уместен, предвид здравнословното състояние на бащите на представения таргет. Последното е малко противоречиво, като послание, но едва ли някой се зачита особено, въпреки че не е бързо препускащ банково/мобилен скрол.

В крайна сметка рекламата е крайно запомняща се и нищо чудно да падне в графата дразнещи и работещи. Ако човек, остави първите впечатления на страна, сценарият е написан с изключителна яснота и конкретика в желаното послание, без надути рекламни гирлянди. Изборът на елечето е потресаващ, ама пък булката е радост за загорелите пичове в, например, Мездра. Сексът вероятно може да продава и сирене, простете, деликатес. Само дано наблегнат на Планета ТВ в медиа планирането, ако наистина искат да достигнат до изложения таргет. За дистрибуцията не се притеснявам. Очаквам и кашкавалено, извинете деликатесно, продължение.

На финала на най-дългия ми пост от бая време, искам да кажа: Не се сърдете на създателите на тази реклама, те са го направили нарочно, знаели са, че ще ви подразнят и засега всички ние им помагаме успешно с разпространяването на новината за продукта към последната му възможна целева група. Рекламата на Булка е целенасочено абсурдна. Само я сравнете с новата на вафла Хели и ще разберете, за какво изписах толкоз думи.

16 коментара:

Кalin каза...

Без думи! Не знам по кои ТВ ще се върти, ама на Планета рейтинга е нисък така, че...Btw, по официална статистика колко града в БГ са над 500 хил. :)? Иначе за тази реклама могат да се изпишат куп страници...:)

Dimitar каза...

Хубаво е, че си й обърнал такова внимание. На вид първосигналното послание наистина изглежда да е подкрепено стратегически.

Александър Крумов каза...

Точно един град е над 500 хиляди ;)

Александър Крумов каза...

Дано са подбудите са им били точно такива, иначе е лудост.

Кalin каза...

@ Сашо Именно само един. Е хората от Бургас, Пловдив и Варна и те ли в общия кюп:)?

Александър Крумов каза...

То и София не е цялата извън кюпа, ама айде.

Ivan каза...

Заради такива реклами, тази индустрия се профанизира. Далеч съм от мисълта, че рекламата е за високоинтелигентен таргет, само, но това минава границите и ни закопава като общество, погледнато средноаритметично. Факт е, че Ахе таргетират среден към нисък сегмент от обществото на Запад, едва ли са интелектуалци и чичковци с парички, които се пръскат с него, напротив, факт е и че в техните реклами има доста секс, но всичко там е поднесено с хумор и секс. Тоя клип, рекламиращ храна, по простотия може да се сравни само с дивотията на Рефан с Азис!

Ivan каза...

Таргета на Рефан вероятно е същия, като този на Булка чеиз. Това не е извинение! Това е творческо безсилие и подценяване на аудиторията. С малко по-секси хумор вероятно би се получил дори по-добър ефект!

Александър Крумов каза...

Сравнението с Рефан таргета е уместно, ама Рефан са на доста по-ниско ниво. Те съвсем не знаят какво правят.

Ivan каза...

Според мен и ФС не знаят какво правят, или са толкова отчаяни, че правят outrageous неща. Дотолкова да си подценят таргета не е ок, все едно ако продаваш евтини хлабителни, да покажеш крайния резултат, щото видиш ли таргета ти бил толкова тъп, че с лек намек не се сещал...

Александър Крумов каза...

Desperate times call for desperate measures.

Кalin каза...

Не е ли притеснително в какво се превръща обществото...щом този таргет е толкова голям да определя насоката на FMCG продуктите...

Александър Крумов каза...

Получава се един порочен кръг, рекламата насърчава размерите му. Но тя не би трябвало да поема вина (или поне не твърде голяма) за липсата на възпитание и образование.

Синьор Дон Амичи каза...

Много непретенциозна и за това приятна и леко възприемаща се реклама.Защото и продукта който се рекламира е непретенциозен а и хората които го предпочитат са такива.Няма как всички хора да бъдат с еднакво висок вкус и да харесват само сериозна симфонична музика.В тоя живат има място и за чалга.

Мила каза...

^включвам се малко късно, но...просто от часове се ровя в блогове за реклама.

Синьор Дон Амичи, ако изобщо това стигне до теб, дори чалгарите смятат рекламата за безумна. Казват, че нямало лоша реклама, но някак не смятам, че тази е успешна!

Александър Крумов каза...

В личен разговор със създателите на рекламата ми беше споделено, че стартът на продажбите е надминал и най-добрите им очаквания. Какво е станало след това вече е друг въпрос.