петък, 25 януари 2013 г.

Особености на тракийската реклама

Дерони са нещо, като Белла-та и Фикосота-та на лютеницата. Твърде големи са за местна компания и задушават по-малките, доколкото въобще ги има. Рекламите на Дерони, обаче, имат един характерен "стил", с който другите не могат да се сравняват. Дерони са силно облагодетелствани от факта, че конкуренцията им е (финансово) слаба. Продуктите им са хубави, а рекламите са, като цяло, смешни. Има един детски привкус в сценариите и заснемането. Видяли са от някъде нещо, но патосът в стил прогимназиална учителка по литература, тотално убива тръпката. Малко са на принципа "Няма лоша реклама". Няма да обръщам внимание на всички клипове с танцуващи старозагорски кифли с касетки с чушки, а ще обърна внимание на два от последните клипове на компанията.



Няма такава манджа от мотиви. Първото изречение, основната част и финалният слоган са уникално безсмилена комбинация. Аз съм живял в тежката заблуда, че тия мижави 32 секунди трябва да са създадени, за да предадат едно ясно, фокусирано съобщение, в което няма излишни елементи. Пък племето, пък градините, та накрая изкуство. Бравос, идеално ви се е получило. Добре че нямате конкурент с реален рекламен бюджет. За конкретни кадри няма смисъл да говорим. Похвално е, че се опитват да използват едно и също "семейство" (като при спагетите), което да седи на масата изкривено към камерата.



И минаваме към една по-нова клонка в рекламното портфолио на Дерони. Тодорка реално залага на познатия патос, но в обожаваната от средния българин патриотична нотка. Разбира се, остават да висят някои въпроси. Кой прави лютеница накичен с пендари? Защо бърка лютеницата, като огън отдолу няма? Междувременно слоят лютеница е по-дебел от филията и детето не може да си отвори устата толкова, но за съжаление това е нужен похват. Все пак рекламираният продукт трябва да е по много.

В крайна сметка рекламите на Дерони са обгърнати в една посредственост, може би търсен ефект или просто следствие от спецификата на продукта. Все пак пътят с по-малко съпротивление е на принципа "това е просто лютеница". Когато няма рекламиращ конкурент това е и най-безопасният и безобиден път. И все пак може и по-добре. Приятен апетит!

7 коментара:

Jany каза...

Аз пък все се чудех, защо хлапето не се пари, като топи пръст в лютеницата, а то нямало огън!

Никола Пъшков каза...

Аз винаги пък съм се чудил какво е посланието на шкодата отзад. Може би за да се докаже съвременния момент в рекламата, някой търговски представител е паркирал служебната кола в двора?

Любомир Любомиров каза...

Никога, никога, ама никога няма да спра да се изумявам защо всички реклами на лютеници са с "народен" мотив. Логиката да се покаже продукт, дошъл от земята е толкова плоска, колкото и представата за същата тая Земя преди 4-500 години. Дерони се опитаха да заменят носиите и цървулите с гащеризони, с доста съмнителен успех всъщност.
С нетърпение очаквам първата реклама на хайвер с рибари и русалки. ;)

Ivan каза...

И двете реклами са пълни с елементарни грешки от рекламна и маркетингова гледна точка. Не искам да обиждам колегите от Дерони, от които познавам бегло някои, но е трудно да правиш маркетинг от офиса в Хасково. Съжалявам да го кажа, но в България цялата тая индустрия е концентрирана в София. Дори и с неограничен бюджет, трудно ще се намери качествен криейтив в другите градове. Не че това е нещо, с което можем да се гордеем, просто такива са обстоятелствата.

mi3 каза...

Мен, друг въпрос ме мъчи от както я видях тая реклама ... От Шкода платили ли са за продуктово позициониране? Показаха ни я цялата и то в кулминацията на рекламата. Сигурно са им останали бройки Октавия Скаут от преди фейслифта. Немската овчарка какъв го играе? Може би допълва, чешкия автомобил, за да вкара няк`ва космополитна нотка. Един вид "обединени в многообразието" - да ни би някой да си помисли, че да ядеш филия с лютеница не е Европейско. Връзката куче-кола е подчертана и от това, че каишката е вързана за джантата.
И като спомена за семейството - Къде е татко? Май и момченцето не същото ...
Тая реклама е натоварена със толкова много смисъл ... от друга страна в нея има и дим без огън, така че... ;)

mi3 каза...

Бе аз се бъзиках за продуктовото позициониране, ама сега видях, че в първата реклама ясно се вижда червения хладилник на Bompani, изпъкващ на фона на камуфлажно бялата кухня, която вероятно също щеше да е червена, ако идеята беше да се подчертава продукта. А столовете и масата направо крещят ИКЕА. Коя агенция ги прави тия неща? Да не работят на бартер или пък правят промоции 2 в 1, или пък си предлагат услугите в сайт за колективно пазаруване ...
Product placement в реклами - we need to go deeper ...

Александър Крумов каза...

Абе май и момиченцето е едно и също в двете реклами на различни марки...