четвъртък, 3 януари 2013 г.

Като банка в стъкларски магазин

Финансовият сектор намира социалните мрежи трудни за покоряване по целия свят и България не е изключение от това явление. Не малка част от банките просто не присъстват в социалните мрежи. Сред 5-те най-големи български банки ДСК и ОББ нямат (ако имат, добре са ги скрили) официални профили в социалните мрежи, което може да се обясни най-лесно с два сценария - банките не желаят да влагат финансов и човешки ресурс, за да са представени подобаващо или просто не смятат дигиталния канал за подходящ за своите цели. ПИБ, която е твърдо банката с най-развит дигитален маркетинг, има профили в реално всички значими социални мрежи, като е видно от twitter профила им, че задачата е възложена на поне двама души. Последното резултира в добро време за реакция и относително качествена комуникация, както се вижда броят twitter последователи и фенове във facebook.

[caption id="attachment_3775" align="aligncenter" width="600" caption="Ей така си държат бюджетите за социални медии повечето банки в България"][/caption]

Успехите на ПИБ в дигиталната среда нямаше да са толкова значими, ако не беше изключителната и постоянна маркeтинг активност на банката, основана на мащабни бюджети и реално собствена рекламна агенция. Разнообразните едновременни кампании допринасят за често собственото съдържание в профилите. Освен това ПИБ е първата банка приела социалните мрежи, като неразделна част от своите интегрирани маркетингови комуникации, което неминуемо й отрежда мястото на модел за подражание, най-малкото защото няма никой друг.

Ако погледнем например към фенстраниците на банки от ранга на CITI и Standard Chartered се вижда, че в основата на техния успех не стоят единствено финансовата тематика. По-скоро банкирането е оставено на заден план, а спонсорствата и различните благотворителни кампании са изведени напред. Някои банки (напр. Barclays) дори имат отделни фенстраници за своето основно спонсорство и корпоративен бранд.

Глобалният опит води извода, че депозитите и кредитите сами по себе си не могат да са двигател за дигиталния маркетинг на банките. Изисква се интегриран подход, от който социалните мрежи са неразделна част. Ако марката не създава свое уникално и ново съдържание, активността на потребителите би била гарантирано ниска, тъй като много от общите теми вече са били засягани от конкурентите и следователно са до голяма степен изчерпани.

Казаното до тук не значи, че банката не трябва да споделя важна/полезна информация за управлението на финансовите активи на клиентите. Просто тези тематика се изчерпва бързо и не представлява голям интерес за широката публика, която прекарва основна част от времето си в социалните мрежи, за да се забавлява.

снимка: Пиер Амерлинк

П.П. Гласуването за приза РАХОВЕЦ на 2012 вече е отворено. Пуснете глас, има и реклами на банки даже :)

3 коментара:

Joro каза...

"Ако погледнем например към фенстраниците на банки от ранга на CITI и Standard Chartered се вижда, че в основата на техния успех не стоят единствено финансовата тематика." ------ ако погледнете фенстраницата и на българска банка като УниКредит Булбанк, ще видите същото. Корпоративният живот на една голяма организация като банка предлага достатъчно богато разнообразие от теми, които представляват интерес за потребителите и далеч не са свързани само с банкирането. В интерес на истината, УниКредит Булбанк във Фейсбук е точният пример за това.

Александър Крумов каза...

Съгласен съм, Булбанк са най-близо до ПИБ, но и на двете сякаш им липсва замах подхождащ на толкова големи организации.

Жюстин каза...

Много добър текст - поздравления!

Относно коментара на Жоро - съгласна съм.

Александър - за замаха ... също съм съгласна, но пък при банките има и доста рестрикции.