понеделник, 6 септември 2010 г.

TR рекламна инвазия

След притеснително масирания успех на турските сериали, дойде време комшиите да ни пробват с домашно приготвените си и преведени на роден български реклами. Двете марки с обилно медийно присъствие в момента са Bingo на Hayat и Crax на Eti. Тъй като адаптираните им спотове не представляват интерес за никой освен мен, успях да ги открия само в оригинал.

1. Bingo - марката, присъства на българския пазар от може би над 15 години и скоро не беше комуникирана. В последните месеци това се промени с представянето на кофти изрусената мургава домакиня и нейната неизрусена мама, която преподава уроци по ефикасно изпиране:



Доколкото си спомням в адаптираната версия са поорязали тоталните турцизми, но пък си остава притеснително небългарския вид на дъщерята. Спецефекта на 21-ва секунда с пръкващата се в пушек мургавелка, която пръска с парфюм, е абсолютно противен и сваля рекламата още едно ниво надолу. Като цяло спотът е нещо, като турския вариант на леля Мария. Предвид първосигналните послания и праволинейната сюжетна линия може да се заключи, че позициониране на Bingo е към бюджетно ориентирани домакини. И тъй като точно те са тези, които са основен контингент на турските сериали (и леля Мария), то пускането на турски реклами в този момент е добър ход - в потребителите вече се е изградила нужната симпатия към персонажи с визията на родата на Али Раза.

2. Crax - марка със дълга история на българския пазара, подобно на Bingo. Докато за Bingo не съм съвсем сигурен, дали все пак не е имал ATL комуникация, то за Crax определено клоня към 100-те процента. Както се уверих при проучването си, в общи линии всички налични клипове на Crax в нета се въртят около релацията един хрус=един врът гъз:



Това e лека вариация на клипа, който се върти в България. За родния потребител е пусната версия с по-малко маане, но ориенталския привкус си остава осезаем. В същото време предполагаемият таргет е млад и и енергичен. А кои млади хора са млади, енегични и харесват ориенталски ритми? Да, това са чалгаджиите. На мен главният герой ми прилича на изпаднал турчин, млад немски гастербайтер, но на тях спокойно може да им заприлича на по-бледолика версия на идола им Илиян. Хоп и Crax покриват 90% от младежката аудитория :)

И така отново стигам да извода, че колкото и да ме дразнят, въпросните реклами имат нужните качества да комуникират успешно със своята целева аудитория. Ми.. браво тогава :(

10 коментара:

nname каза...

поредната боза в ефира

Александър Крумов каза...

To, че е боза, боза е, ама дали пък не продава?

kadebg каза...

Разбирам ти възмущението, и мен не ме кефят тези реклами, НО :) Както ти и Александър Крумов сами отбелязвате - важното е да продава. За целта трябва да се харесва на масите... същото като чалгата. Не е важно дали е правилно и какъв модел налага, важното е да се харесва на повечето хора.

fjuty каза...

Нека не забравяме, че има награди за креативност, визия и т.н, но има и такива за ефективност. Познайте кое предпочитат компаниите?

Александър Крумов каза...

Именно!

Георги Добрев каза...

Как ви звучи "CRAX С КЕФ!"? Само не мога да разбера послението нарочно ли е или чисто съвпадение със сутрешното разтоварване.

Лични финанси каза...

@Героги Добрев (12) - хахаха! Как не съм видяла досега!

bloghead каза...

Мото-то "Crax с кеф" по начина, по който се изписва на кирилица преспокойно може да се прочете "Срах с кеф". Такива солети няма да ям.

seo Георги Стефанов каза...

Ето тук има колаж за втората реклама https://www.facebook.com/groups/270367913038209/ :))

SEOconsult каза...

Да живее шльковаицата :)