четвъртък, 16 октомври 2008 г.

OK срещу ОК - епизод 150 000

Защитата на търговската марка "ОК Супертранс" от негативните влияния на имитатори намеси КЗК в борбата за таксиметровия пазар в София. Макар и да смятам, че е най-добре сам да защитиш марката си, вместо да разчиташ на държавните регулатори, днешното решение на "Комисията за защита на конкуренцията", която наложи глоба от 150 000 лева на един от имитаторите на "ОК Супертранс", е важно събитие, което трябва да напомни на имитаторите, че не са недосегаеми. Въпросното решение, разбира се, повдига различни питанки у мен. Дали след една купчина обжалвания, имитаторът въобще ще си плати за нарушенията? Дали псевдо-ОКейките могат да чувстват страх от административни наказания или са вече толкова затънали в порочната си практика, че не се плашат от никой? Защо "ОК Супертранс" чака КЗК да спасява положението? Дали наистина са безпомощни в борбата за идентичност или нямат желание и възможности да се диференцират достатъчно добре със собствени сили?

снимка: Даниел Уайлдмън

11 коментара:

Анонимен каза...

и какви предлагаш да са мерките, които ок-такси да вземе самостоятелно срещу нелоялните си конкуренти? щанги и бухалки ли?

не ме разбирай погрешно - и аз смятам практиката на намеса на фирми в работата на законодателните органи, искане на преференциално отношение и т.н. за порочна.

но държавните органи на изпълнителната власт съществуват именно, за да защитават по законен начин физическите и юридическите лица, в случай, че някой нарушава техните интереси

Aleksandar Krumov каза...

Абе не е като да няма маркетингови похвати за изграждане на силна марка. Въпреки че adibas е почти, като adidas, ти кое си купуваш?

Анонимен каза...

всъщност точно в силната марка е проблемът - имитаторите използват това, че е известна и разпознаваема, за да заблудят клиента

не знам как не си ги виждал тия таксита - правят всичко възможно, за да заприличат на ок - кръщават се с имена ОКсупершанс или някакво такова, дизайна на логото - същия, даже фалшиви реклами си слагат като на ок-ките: срещу това силната марка не помага, дори напротив - налива вода в неговата мелница, защото каквото и да направи оригиналната фирма с дизайна си, копиращата веднага го прави същото

Aleksandar Krumov каза...

Виждал съм ги и им се дразня не по-малко от всеки друг потребител. Идеята е, че с добър PR и допълнителни отличителни знаци оригиналът ще бъде по-лесен за разпознаване, а броят на имитаторите ще бъде ограничен (не сведен до 0) естествено.

voxy каза...

крумов, всички редовни потребители на такситата разпознаваме безпроблемно имитаторите от оригинала и сега, лъжат се хора, които ползват такси веднъж в месеца или не са от София и не гледат тарифата те въобще си нямат представа от каквито и да е отличителни знаци, виждат едно ОК и това е

Георги каза...

@voxy онези понеже явно че са изпечени измамници знаят факта че софиянци са запознати с триковете им, затова стоят пред хотели и болници, където хората не са от столицата и по-лесно се лъжат. Освен това някой ментета са толкова добри че понякога когато ги спираш в движение, просто не можеш да ги различиш от оригинала.
В този ред на мисли, моето мнение е че е държавата със съответните си органи е добре че се е намесила, защото тук става въпрос не само за интересите на ОК Супертранс, а и в много по-голяма степен на нас обикновените потребители.

Aleksandar Krumov каза...

@voxy
Софиянци, софиянци, ама шефката ми, която е коренячка софиянка и не се вози на такси един в годината, вчера се е метнала на 4+ лева на километър.

Анонимен каза...

Сашо, мисля, че ОК имат доста какво да направят по обслужването си най-напред, за да станат марка, ък тогава да мислят как ще станат силна марка :) иначе, не е лошо КЗК да покаже малко мускули и зъби, защото в крайна сметка всичко е копируемо и поне това, което е незаконно, следва да се наказва. когато копират законно, тогава започват да мислят за маркетингови похвати за диференциране, така че КЗК действа сякаш стимулиращо на маркетинга тук :)

Aleksandar Krumov каза...

Какво се правиш "американец"? ОК е най-търсенето такси, не заради обслужването, а и няма какво да се притесняват по тая ос, предвид конкуренцията. А на КЗК мускулите са пилешки, показват ги само в края на мандата си и половината им решения са отменени след обжалвания. Според мен пък решението на КЗК не действа стимулиращо на маркетинга, а точно обратното.

Анонимен каза...

добре де ама какво е първото нещо, от което се оплакваш, когато се качиш на ОК? никой не се кефи на учтивостта на шофьорите им, или по-точно като си говоря с тоз, оня ОК се свързва с лошо обслужване. Принципно и това е вариант за диференцияция :) ама айде нема нужда. и защо КЗК действат лошо на маркетинга?

P.S. Брадчет, напоследък много настървено отговаряяш накоментарите ми :) нараняваш душата ми млада :)

Aleksandar Krumov каза...

Ха сега! Давай на имената на фирмите с учтивите шофьори, че нещо съм ги проспал, като са минавали покрай мен. Брандът не е задължително да може да се похвали с добро обслужвне. Предвид естеството на пазара на таксиметрови услуги, цената и сигурността, че тя е фиксирана на нормално ниво, кара хората да търсят услугите на ОК, Йелоу, С-експрес и т.н.

За КЗК - действа зле, ако компаниите започнат да разчитат на комисията да се справя с конкурентите им.

П.П. Още те обичам :)