вторник, 27 януари 2009 г.

Любими марки за любими хора

Популярният медиен феномен BGBusiness Bulletin e на път да обяви победителите в класацията си за най-любимите марки на България.

Първото, което прави впечатление на сайта на проучването е явната заемка от lovemarks концепцията на рекламна агенция Saatchi&Saatchi. Като за първо впечатление не е похвално, още повече че имитираната агенция няма никаква връзка с проучването. Така някак значимостта на резултатите бива опорочена и ако човек усети приликата става леко предубеден към изложените данни. А те показват доста предвидима потребителска нагласа.

При условни категории, като "Хранителни продукти", "Черна техника", "Безалкохолни напитки", "Мобилни апарати" някак подозрително резултатите са доста пропорционални на масмедийното присъствие на марките, съответно Milka, Sony, Coca Cola, Nokia. При автомобилите резултатите са доста интересни и според мен са повлияни повече от социокултурните характеристики на българския потребител, отколкото от маркетинговата подкрепа на марките. Първото място на BMW е повече проекция на критериите за успех в живота на гласувалите, а не отразява техния реален потребителски опит. При медиите съвсем логично двете телевизии с най-висока гледаемост са на челните позиции. Логично е, защото заедно са сложени несравнимите телевизия, печат и интернет. В тази категория, както и при например нискоалкохолните напитки,събирането на едно място на марки, които не вървят заедно, са накарали гласуващите да правят избор, които иначе не биха направили. "Загорка" или Martini? Не става, aма никак. Други интересни извращения са челните позиции на марки, като Swarovski и Benetton. Две толкова типични за средностатистическия българин марки, които е виждал само през витрина и на картинка.

Върхът на потребителските въжделения обаче е зает от IKEA - първа в категорията "Интериор и обзавеждане". А скандинавската верига дори си няма магазин в България още. Ако човек е склонен да повярва на резултатите, то за IKEA иде българска жътва в колосални размери.

Разгледана глобално анкетата на BG Business Bulletin се откроява със неправдоподобна и нелепо скалъпена категоризация. Резултатите са силно хипотетични и в по-голямата си част показват (ако са реални), че българинът е позьор и обича това, което си мисли, че се очаква от него да обича.

***

Не се сдържах да ви напомня за това:

The people I know who used to sit in the bathroom with pornography, now they sit in the bathroom with their IKEA furniture catalogue.  ~Chuck Palahniuk, Fight Club, Chapter 5

4 коментара:

Пеши каза...

"българинът е позьор и обича това, което си мисли, че се очаква от него да обича"

Стига бе Крумов, знаеш много добре, че е така. Позьорство до край. И за тази група хора, даден продукт е хубав(по непонятни и нелогични причини), без значение, какво всъщност здравия разум има да каже по въпроса :)
Друга малко вероятна теория е, че българинът иска да прилича на средностатистическия западно европеец и мечтите му се сливат с реалността :)
Разновидност на въпросната теория също е, че въпросните марки са най-желани от участвалите в анкетите. Никой не споменава, че трябва да притежаваш нещо за да ти е любимо. Макар, че е абсолютно нелогично как нещо може да ти е любимо, без да си имал поне някакъв директен контакт за известно време(по-продължителен период) с него. И на мен ми харесва Порше и искам да си купя. Но като не съм карал как да кажа, че ми е любима марка коли???
Поздрави от Дойчланд :)

Александър Крумов каза...

Ами това е част от проблема. Нещата се изкривяват по нашите ширини и липсата на ясни правила "замърсява" резултатите.

Владо каза...

Сашо, имаше ли някъде някакви характеристики на извадката? Кокретно за IKEA, знаеш, че голяма част от хората, които ходят по Гърция на почивка, минават през магазина и пазаруват от него (и не само в IKEA). И все пак тази група хора не е достатъчно голяма, че това да е любимата ни марка мебели. Подозирам, че извадката се състои от колегите и приятелите на направилите това изследване :)

Александър Крумов каза...

Общо гласували: 2473

Това казва страницата с класацията. Какви са и защо са не пише. Малко вероятно е да са много пътувущите редовно до Гърция :)