вторник, 8 юли 2008 г.

За повече от един пробит лев


Kamenitza Lev вече официално е на пазара. Не, няма да струва точно лев, със сигурност ще е по-скъпа. По-премиална от "Загорка специално" и "Шуменско премиум"? Трудно, но не и невъзможно.

Изглежда "Каменица" АД има странен начин на учене от горчивия си опит с бранд разширенията (помните ли Твърдо, Бяло, Екстра?) щом сега отново се прави разширение на "Каменица". Лев обаче сякаш има потенциала да опровергае горчивия опит на създателите си.

Kamenitza Lev е от онзи тип бранд разширения, които са повече нов продукт и по-малко подобрен съществуващ. С новата бира пловдивската пивоварна иска да скочи над всички български бири и да застане наравно с вносните марки. Свръхамбициозна задача, няма спор. Но с какви характеристики и комуникация (видими до тук) разполага Kamenitza Lev:

1. Пакетаж - бутилката определено е силна. Етикет има единствено около гърлото, основното тяло е белязано от два броя лъвчета излизащи от вертикално изписаното "Каменица". Познато? Ха, ама това всъщност e основен елемент от миналогодишния етикет на обикновената "Каменица". Изглежда все пак символиката до голяма степен се запазва. Представена по този начин определено визията отива едно ниво по-горе и по-напред, защото гравираният лъв разполага с по-голяма видима част. Думата "lev" е добавена на хартиения етикет, като е бутната под гореописания логотип. Цветово етикета е издържан в черно и сиво, което си е луксозно оцветяване, а самата бутилка е някак Carlsberg зелена. Всъщност прилика с Carlsberg е не само цветът, а и самото вертикално гравирано лого. Долавям и нещо "холстенско", ама сигурно си въобразявам. Още две характерни черти на бутилката са нейната еднократност и лесна за отваряне twist off капачка. Първото създава повече анти-екологично усещане, а второто е просто удобно.

2. Бирата - мек, негорчив вкус, ароматна и освежаваща. Читава бира от всякъде. Като такава е определена и от International Taste & Quality Institute, Брюксел. На тазгодишните награди Kamenitza Lev e наградена с една звезда (от три възможни), което означава добър вкус. Интересно е, че в конкурса е участвала и Astika Fine Quality Lager (също част от портфолиото на "Каменица" АД, ако случайно някой още не знае). Притеснителното е, че последната е получила две звезди (remarkable taste).

3. Слоган - "Успехът в твои ръце" За съжаление не мога да го коментирам преди да му бъде вдъхнат живот, но на първо четене хем ми допада, хем нещо не му е в ред.

И за финал. На първо четене и вкусване Kamenitza Lev изглежда много по-обещаващо от досегашните разновидности на "Каменица". Според мен от компанията са напипали доста добре времето за обстрелване на премиумизиращия (кофти дума, знам) се потребител с нова бира в националния премиум сегмент. В последните години разликите във вкусовите качества на бирите се размиват, а не преден план излиза външния вид. Новата "Каменица" е доказателство, че занапред всичко ще е въпрос все повече на бранд комуникация и по-малко на съдържание.

9 коментара:

plamenj каза...

Мани, телешкият гулаш на Подравка има 2 звезди от iTQi ;-) Иначе е добър източник за hq изображения.

Aleksandar Krumov каза...

Ама не е ли хубав гулаша?
А това със звездите за вкус го споменах, защото ако бяха повече щеше да се разчуе, а сега си траят. Мушмороци!

Bruce Wayne каза...

верно ли е вертикален надписа КАменица от 1 година?!? аз що каменица съм излокал и не съм го забелязал

толкоз по значението на дизайна на опаковката за лоялни потребители

Анонимен каза...

Този слоган е по-тъп от този на Beck's, но поне Бекс има защо да ползват "Ключа е в теб"(който не знае да напише Bremen в google и да се образова).
Лев бих го свързал директно с първична сила, с могъщество... и българският народ! Все пак това е национален символ на нашата държава.
Но това съм аз, един неразбран болен мозък :)

Анонимен каза...

относно слогана:

бе започнах да теоритизирам нещо, ама го трия. основното, което ме потиска в него, е:

бирите (поне засега) се позиционират към мъжка аудитория. като кажеш на мъж, че успехът му е в ръцете (че го държи), няма как да не си помисли за оная си работа. е, питам: колко процента от таргета биха си фанали оная работа, че да я лапнат?

и съм далеч от мисълта за нишово позициониране. в българия гей-продукти още няма. не вярвам скоро и да има. поне не в масовата комуникация.

айчао

Aleksandar Krumov каза...

Ами да си кажа честно и на мен ми мина през ум за държането на "нещото", ама се сдържах. Трудно предвид очевидната аналогия. Пък и бутилката е твърда. За някои твърдостта е именно успех - успехът в твои ръце!

water28 каза...

"Успехът в твои ръце"
Уау! Това наистина са го оплескали... направо са си оставили ...ръцете. Нищо чудно че звучи ОК ама все едно "нещо не му е в ред". Просто звучи малко познато! Все едно е бил вдъхновение от надпис в мъжка толаетна! Дали наистина от там са го взели?! :D

Aleksandar Krumov каза...

Започвам да се притеснявам, че са го избрали именно заради самозадоволителната асоциация.

Georgi Stankov каза...

Само не разбирам какво притеснително има в това, че Astika е получила две звезди, като просто открай време си е била по-добрата бира?
Най-много съжалявам за легендарната "Астика специално" със сребист етикет, която Каменица и Интербрю затриха при обединението...