вторник, 1 юли 2008 г.

Fornetti, Panetti, Хранко,...Lakis - последният да затвори вратата!

"С много повече пълнеж" и с много малко индивидуалност наскоро официално беше даден старт на поредната баничарска верига Lakis. Началото на предното изречение е девизът на веригата на "Белла България", която незнайно защо беше обявена за открита, след като бяха отворени над 40 обекта.

С какво се характеризира Lakis: Зелен цвят и... ами нищо друго. Наистина цветовете на марката са различни (не на 100%) от тези на конкуренцията, но цената е като на останалите играчи на пазара. Това с пълнежа, дори и да е вярно, няма да обърне пазара с главата нагоре и последният влязъл да стане първи с толкова постно конкурентно предимство, което даже не може да се докаже, освен ако човек не направи дисекция на покупката си и после си претегли пълнежа и тестото. Диферанциацията е съвсем козметична.

Чисто продуктово Lakis се опитва да се намести между Fornetti и "Чичо Хранко" - хем иска да звучи като "вносна" марка (Fornetti), хем да предлага продукти от бутер тесто и такива от точени кори ("Чичо Хранко"). Няма фокус. Според мен подобна стратегия не може да донесе дългосрочен успех. Най-малкото в един момент пазарът ще се насити - нещо което се случва на определени места, където веригите се изправят в директен сблъсък (който повечето случаи е марката Х срещу Fornetti). За Капитал от Fornetti казват, че държат 75% от пазара. Според мен дори и да се пресилват не е с много, тъй като взети заедно "Чичо Хранко" (100), Panetti (малко) и Lakis (40-50) имат по-малко обекти от Fornetti (oк. 280). Последните показват колко е важно да си първи в категорията. Унгарците дефинираха категорията маркови банички и сега всички биват сравнявани с тях. Според мен засега само "Чичо Хранко" се опитва да се отличи от унгарската верига и се надявам това донесе успех на Vitta Foods (собственик на Хранко).

През март започнах да се ровичкам из темата за марковите банички и изглежда не напразно, защото пазарът става все по-интересен и тепърва ще се развива. Това, че "Белла България" е отделила 1.5 млн. лева за Lakis говори, че потенциал има и то голям. От "Чичо Хранко" искат даже да се утроят до края на годината. Бъдещето е пред марковата баничка, да му мислят по-слабите традиционни баничарници и закусвални.

25 коментара:

Анонимен каза...

Дано да променят нещо в продуктите си. Иначе тях все още не съм ги опитвал, но форнетите ми харесват доста. Панетите са по-зле :)
А ако се мотаете рано сутрин по улиците с болки в главата, вземете си една традиционна мазна баница с айрян :)

Aleksandar Krumov каза...

Традиционната мазна баница е неизчезващ феномен, но според мен класическите баничарници ще намалеят под натиска на веригите, но пък ще останат само най-добрите.

plamenj каза...

Това е правено за тях навремето... още тогава си държаха на зеленото, обаче.

Aleksandar Krumov каза...

Зеленото спорец мен не е лошо - различно е, ако не друго. Логото от твоя блог обаче ми харесва повече от сегашното - има послание.

Katz каза...

Не съм пробвал ни една от марките, но нека кажа следното: предпочитам си възмазната баничка без марка и в амбалажна хартия, от закусвалня с име на растение.

При глад за цветове и брендинг бих хапнал в МакДоналдс примерно -- и го правя --, но не ми инкорпорирайте баничката, моля.

супер стар баничар каза...

Доста поръчково и злобно текстче е списал г-н Крумов.За кого ли служи всеотдайно? За ВИТАФУДС може би?!?
Много обичам критични анализи от познавачи...но и банички обичам, пък съм и франчайз партньор на ЛАКИС /имам 6 обекта в страната/, та реших да отбележа, че по принцип магаретата се броят на есен.
ЛАКИС набира скорост и щете, нещете, инвестициите в Добри производствени практики и в разработка на нови и уникални продукти ще даде резултат.
Айде господин Крумов да преброи отново магаретата през октомври, да речем и тогава да направи снимка на "пазарни дялове" и да даде прогноза кой ще затвори вратата...
Да проучи обаче и франчайз условията на ЛАКИС и тези на конкурентите...и да разкаже сладкодумно как така партньори на ФОРНЕТИ прекратяват договора си с унгарците и откриват обекти ЛАКИС...мога да му помогна с факти, защото имам опит за споделяне!Знаете ли, че за да продавам традиционни мазни банички, трябва да плащам наем, суровини, режийни, че и от 1000 до 1500 лв заплата за майстор баничар?!? А знаете ли, че печалбата ми от обект "ЧИЧО ХРАНКО" в провинцията възлизаше на крупната сума от 86 лв....за месец :))))
Е, нищо, успех на баничарниците и веригите. Може и последния да затвори вратата...ама едва ли ЛАКИС ще има тази възможност, защото ще е по-близо до прозорец с изглед!!!

Aleksandar Krumov каза...

Сега, нека да се уточним. Написаното е на база явната маркетингова комуникация, а не на база кой франчайз как си цака партньорите. И простете ми, ама много се дразня, когато някой пише сериозен коментар и не застава зад него с името си. Нито хапя, нито ще търся някой за каквото и да било. Г-н Баничар, ще съм ви много благодарен, ако през отктомври ми предоставите актуална информация, която да ми помогне да направя още по-сериозен анализ на пазара. Благодаря ви предварително.

супер стар баничар каза...

Разчитайте на мен - имам интерес да ви убедя в казаното. Ще разменим информация през октомври.
Чета блога Ви с интерес и съжалявам, че анонимността ми Ви дразни, но и аз бях подразнен от тона на написаното.

Анонимен каза...

вижте им сайта, недодялана работа, направо аматьорска

name="description" content="RHHS Class'77 30th Reunion - Official Website"

това например

Aleksandar Krumov каза...

За кой сайт става въпрос?

Анонимен каза...

mi te mai nqmat sait :(

Анонимен каза...

Здравейте. Някой може ли да ми каже защо обекта на Лакис в Хладилника, тоя кадето правеха откриването, не работи? Живея много близко ама от 3 седмици там винаги е затворено? Да не е само нещо бутафорно??? Мерси

Aleksandar Krumov каза...

За съжаление поне аз не раполагам с информация по въпроса. Но пък не бих се учудил да не е потръгнал - все пак отсреща и то на място по-видимо от улицата имаше Fornetti.

Анонимен каза...

Имат проблем с електрозахранването -технически проблем, който трябва да се разреши от доставчика на електроенергия.

Анонимен каза...

истината е, че Белла разчитат на евтините и долнокачествени продукти /кремвиршите им и др./ и на това, че българина не подбира много, много какво пъха в устата си - по тази причина при Лакис ситуацията е безнадеждна. До вчера не бях опитвал "баничките" на Лакис - отвратителни, пълни с пастоподобен пълнеж, лош вкус, тънки и лоши кори. Продуктите на Форнети са горе-долу зле с много лоши пълнежи и до момента не съм случвал на добри бутерки с пица, например. Положението при Чичкото е различно. Там явно наистина държат на качеството на продуктите си, пълнежите им са доста по-добри от на всички други вериги и до сега не съм се разочаровал от техния вкус. Времето ще покаже, дали българина го интересува какво лапа или не.

Анонимен каза...

Опитвала съм баничките на всички, по-точно съм доста в материята и ми се струва, че си малко краен и правиш лееека реклама. Продуктите на Лакис са с по-тънки кори (така и трябва да е), но проблем е пълнежа. Форнети са доста добри за продукти от бутер тесто с набухване, но не са толкова типични за БГ вкуса, а Чичо Хранко са с по-дебели кори и същите пълнежи като Лакис. Имам предвид, че използват сухи смеси за пълнежите и ги купуват от един и същи доставчик. Та с две думи разлика между ЛАкис и ЧИчо Хранко няма кой знае каква, а Форнети е друго нещо, просто защото не предлага продукти от точени кори.
И Чичото и лелята - все тая.....

Aleksandar Krumov каза...

Има един таг (етикет) лъм поста... БРАНДИНГ! Ей това е разликата, между чичката и жълтозеленото пълнежче.

Анонимен каза...

В смисъл?

wishmaster каза...

Лично аз смятам, че чичо Хранко и Лакис не се различават особено... в качеството на продукта си. Това мога да си го направя и аз вкъщи и то доста по-добре. Аз лично харесвам като продукт Панетти. Сходни са като на Форнети, но са по-вкусни. Това е най-доброто на пазара.

Aleksandar Krumov каза...

Бях се притеснил, че няма да се намери фен на Панети.

wishmaster каза...

Ще Ви спестя притесненията - има такива и като че ли нарастват. След дълги размишления с коя от фирмите да започна работа стигнах до някои изводи. Форнетти -силните на деня /поне засега/ си вирнаха носа и комуникацията с тях прилича леко на налагане на разни "уж изгодни условия". Фиксирани цени. Ами съжалявам - не са единствените, Лакис и чичо Хранко има какво да гонят като качество на продукта и са гъвкави като гимнастици в условията си. Не винаги със сила става, не са толкова силни Форнетти, получих по-изгодни условия от Панетти. Работя в този бизнес от 15 години. И мисля, че съм направил вече избора си. Панетти- това е!

Aleksandar Krumov каза...

Въпросът е какво иска крайния потребител. Дано съвпада с твоя избор.

Анонимен каза...

аз лично много харесвам продуктите на на ЧИЧОТО ХРАНКО, по са ми вкусни ,а дори и по-традиционни ,в което няма нищо лошо според мен,докато на ФОРНЕТИ нещо не ме радват.

Анонимен каза...

Относно тези, които мислят да работят в заводя им в Ихтиман.
Има и добри, и лоши неща както навсякъде.
Хубавото е че ти дават стая от къща, където са ти платени ток и вода. Нямаше ТВ на български и интернет поне докато бях аз. :)
Лошото беше, че уж трябваше да се работи на 2 смени, но реално се работеше на една от 6 до 19 часът. Нямаше почивки и такива неща и освен това те гледат с камери къде какво правиш и да не е да седнеш случайно, като през цялото време ти се вика, че се бавиш. Освен това работиш събота и неделя, като подписваш анекс, че не искаш да ти се плаща допълнително или максимум 20% е при някой договори въпреки, че се работи 80% повече, но не знам може това да е частен случай.
Аз лично не можах да издържа, да работя ... да го кажем по 12 часа всеки ден без почивки, защото изобщо не се спираш и си тръгнах, когато ми предложиха договор тъй като той беше изцяло в полза на работодателя и можеше да те режат за всичко, като ти се отказваше от всичко, което изобщо не ми хареса.След 2-рия ден бях като пребит, тъй като нямаш време за ядене през деня и вечер се прибираш къпеш се, ако имаш сили ядеш и си лягаш и на другия ден пак.
Гадното е, че не ти остава време да за нищо друго, като пране да отидеш до някой магазин защото всичко е затворено преди да отидеш на работа или след като се върнеш и такива...
Хората там казваха че за година и половина при 80 човека персонал са се извъртяли 500 човека.
А относно самата работа за "ЕЛЕКТРОТЕХНИК ЗА ПОДДРЪЖКА НА ИНДУСТРИАЛНИ КОНТРОЛЕРИ(PLC)" реално се води "Електромонтьор" като изобщо нямате допир с никакви контролери, работата ви е да чистите и подреждате стари машини 2-ра или 3-та употреба като им сменяте поразените части (лагери, зъбни колелета, вериги, ремъци и т.н.), което за мен си е работа за шлосеро-монтажист, ако се изключи това че си и чистачка :)
Препоръчвам на всеки, който му е мило здравето да не ходи и да не си губи времето, тъй като и той ще е поредния изкарал 2-3 месеца там докато му вземат здравето!!!

Анонимен каза...

ФОРНЕТИ Е ЕДНА ГАДНА ФИРМА .ТЕ НЯМАТ УВАЖВНИЕ КАМ СЕБЕ СИ ,А КАВО ОСТВА ЗА ДРУГИТЕ.1 НЕ СА НИКОГА БИЛИ КОРЕКТНИ 2ВИНАГИ ЛЪЖАТ.ТОВА КОЕТО ПИШАТ НЕ Е ВЯРНО.ПРОДУКТИТЕ КОИТО ПРЕДЛАГАТ НЕ СА ДОБРИ.И НЕ СА С НУЖНОТО КАЧЕСТВО.ДАНИ