вторник, 25 март 2008 г.

И настана Fornetti мания!!!

Да си призная, на мен Fornetti ми харесват на вкус, но това което ми харесва повече, е техният бизнес модел. За франчайза, като такъв, може да се прочете в предния брой на "Капитал". Аз обаче искам да обърна повече внимание на феномена от маркетингова гледна точка. Ще го направя, водейки се от резултатите от анкетата "Смятате ли, че комуникирането на собствена марка би се отразило добре на продажбите на закусвални, пекарни и дюнерджийници?".

7 гласа "Да". Eто моите 7 причини, защо:

1. Марката създава доверие. Доверие в продукта и неговите качества.

2. Марката дава сигурност на потребителите, защото те знаят какво могат да очакват от закупената храна.

3. Марката дава разпознаваемост, която прави избора на потребителя по-лесен.

4. На пазар, на който марките са особено слабо застъпени, популяризирането собствената марка е много по-лесно. Когато всички около теб са безименни, надписът над обекта ти, се превръща в ефективен билборд.

5. Марките на пазара за бързо хранене в България са елемент от бизнеса, който досега съм виждал донякъде застъпен единствено във веригата "Софийска баница". Появата на нова марка неизменно създава предпоставки за вълна от маркетинг от уста на уста.

6. Марката създава лоялност и възможност за по-безопасно увеличение на цените. Наскоро Fornetti повишиха цените си с близо 9%.

7. Марката създава култура на консумация. Потребителите се научават да търсят постоянно качество и да бъдат по-взискателни към храната, която консумират.

4 гласа "Не". Причини за негативизъм?

1. Българинът е известен с недисциплинираността си. Опасността франчайз партньорите да се издънят, като не спазят франчайз стандартите е съвсем обозрима. Това може да има силно негативен ефект върху имиджа на марката.

2. Потребителите са консервативно настроени към новостите и бързия успех. Чувал съм не малко мнения против Fornetti, просто защото се разпространиха с много добри темпове в последните месеци.

3. Хапването на мазни закуски със съмнителни съставки (плюс боза - optional) е стара традиция в България. Навиците се сменят трудно и процесът не е любим на никой. Затова има опасност растежът на Fornetti да се забави.

4. Създаването на марка е скъпа и важна стъпка за всеки бизнес. Грешните действия се заплащат прескъпо. Ако нямаш ресурс и желание да се развиваш, е по-добре да не се захващаш със самоцелното създаване на марка.

1 глас "Няма значение". Ако не ми пукаше...

1. Това са банички! Не им трябва марка. Трябват им олио и извара!


И така. От толкова мислене, моето гладко мозъче се умори. Отивам за форнетки със сиренце. Поздрави!

5 коментара:

Анонимен каза...

Не знам дали да са в положителните или в отрицателните следните неща:
Българите не са лоялни - веднага сменят марката, която използват, ако другата предлага по-евтино, ако е по-модерна в момента или се окаже "по-маркова".
Наистина много мразят някой да печели много. Например способни са да си купят замразени fornetti и да си ги печат в къщи.
Модата в хранителните продукти е по-къса от 10 години. Например пица на парче, сладки и т.н. По няколко години имаше много места, които продават такива продукти, а после значително намаляха. Просто толкова са клиентите на продукта.
А иначе всички вериги имат фурни, в които продават печени на место продукти, които преди това са замразени. И полезността или вкусовите качества не се различават особено. Така, че това не е критерий.
Така, че модела е хубав, но до две години същите места, които продават fornetti, трябва да открият кой ще е новия "модерен" продукт и да го заменят. Със същия модел, но на друга марка и малко по-друго съдържание.
Добре е тези, които произвеждат fornetti да са се сетили и да са направили този "нов продукт".

Aleksandar Krumov каза...

Наистина модата идва и си отива. Точно затова е важно да имаш марка, за да можеш успешно да задържиш клиентската маса, когато модата се смени и започнеш да предлагаш нов продукт. В този ред на мисли е важно дали марката се отъждествява с храната или с обектите. Абе относителна работа :)

Гуру каза...

Относно издънките на българите ще ви дам пример и то точно за Форнети. За първи и за последен път купих закуска за семейството една неделя сутрин от Франчайз-магазинчето на пазара до РУМ Черни връх. Чаках около 5 мин. девойчето да се обърне към мен, а когато го направи-устата и беше пълна с бутер банички. Докато кимаше към мен трохи се сипеха от бузите и. Кажете ми-как да отида там втори път дори и да ми харесват продуктите?

Анонимен каза...

Абе само на мен ли не ми харесват тея Форнети. Взех си днес да ги опитам най-накрая (естествено от всеки вид по един :) ) и почте всички ми приличаха на повръщано. Втори път такова нещо няма да си купя.

Анонимен каза...

а някъде пише ли какво е съдържанието на тези продукти- с каква мазнина се правят, какви видове консерванти ползват? Вкусно миришат и са вкусни когато са топли, но след като изстинат, не са така идкушаващи. Аз, лично няма да си купя отново.