понеделник, 10 март 2008 г.

Сънища и реалност

Колко сте склонни да платите за килограм кашкавал? А за бутилка гроздова ракия?
Представете една нова марка с бутилка с невероятен дизайн, рекламирана и комуникирана, като гроздова ракия от друга планета, с невероятно качество, произведена с внимание към всеки детайл. Ако цената е 60лв. за 700мл., ще ги дадете ли? Според мен не. Защо? Защото вие знаете много добре как се прави гроздова ракия и знаете, че дори и за 60 лв. бутилката, това все пак е гроздова ракия. Представете си същият случай с кашкавал, например. Най-добрият кашкавал - 50лв./кг. Някоя новасъздадена българска фирма ви го предлага. Кравите слушат Чайковски по цял ден, а млякото им отговаря на най-строгите стандарти за качество. Ще си го купите ли, след като сте яли кашкавал цял живот и знаете, че няма с какво да е толкова различно. Аз не бих си го купил, колкото и усилия проиводителят да е положил. Идва и най-логичният въпрос - има ли смисъл да промотираш ултра скъпи продукти от масова категория?

В дотук казаното има и зрънце истина, в смисъл, че не съм си го изсмукал от палеца този казус. Ако използвам примера с кашкавала, казусът може да бъде илюстриран така: Имам модерна ферма, имам мандра, имам технолог, който много разбира от кашкавал, имам и готина пакетираща линия - имам всичко нужно за производството на най-качествения кашкавал. Що да не взема да му искам 50 лева за кило? За съжаление, все още има твърде много български бизнесмени, които първо създават продукта и после се сблъскват с реалността, че няма търсене за него. По тази схема се отварят и в последствие фалират куп заведения и магазини. Така много производствени фирми се обричат да останат малки, защото се заблуждават, че пазарът е "всеяден". Според мен разковничето е в диференциацията и реaлизма. Ако не продаваш правилния продукт на правилната цена, просто не си прави труда.

Няма коментари: