сряда, 25 март 2009 г.

Анонсирай това!

Преди около половин година (колко бързо лети времето) се пръкна първият безплатен вестник, всекидневник. Списан за 19 мин, страниран за 19 мин, напечатан за 19 мин и четен от такива, които мислят по не повече от 19 минути на ден. Отчайващо начало си казах аз и зачаках моментът, в който този вулгарен и подмолен продукт ще спре да се предлага, поради отказът на отвратените рекламодатели да плащат за промотиране на продуктите си в едно толкова опасно издание със съмнително финансиране.

Междувременно "Икономедиа" влезе на ринга на авантата с големи амбиции и надеждата, че редовият софиянец прави разлика между журналисти и драскачи. До голяма степен "19 мин" и "Градски" така и не стигнаха до конкурентна битка. Двата продукта бяха толкова различни, че хората си взимаха и от двата или от който е останало на стелажите. Икономическата обстановка постепенно се влошаваше, а основният коз на безплатните вестници, тиражът, така и не проработи, и рекламодателите не се отпуснаха до толкова, че да има цели страници с реклама. И докато "19 мин" не е подвластен на нормалната бизнес логика, то "Градски" не започна да си възвръща инвестициите и в "Икономедиа" се стигна до смелото решение да се закрие вестника и да се извърлят на улицата тези, които го правеха.

И тогава си помислих: Е сега общественото мнение остава в ръцете на "19 мин", често пълен със хвалебствени слова за хора, като Емилия Масларова. Идват избори, реклама няма, добри думи за триглавата ламя се намират и бизнес с безплатни вестници се прави, ама в други държави. Отчаянието ми от скоропостижната смърт на един едва проходил пазар беше прекъснато преждевременно тази седмица, когато в ръцете ми попадна втори брой от нов безплатен вестник със скучноватото име "Анонс".

Седмичник, в цели 24 страници и ... реклама!?! Шах! Оказа се, че зад него стои сериозна белгийска медийна група, екипът е малък, а съдържанието е приятно, неполитизирано и ненатоварващо. Вторият брой на "Анонс", който държа в ръцете си е добре зареден с реклама и най-различни начини, чрез които издателят може да генерира приходи. Изглежда така сякаш, че от "Анонс" са заложили на стратегия, в която рекламните постъпления се натрупват от много и различни пера, като се набляга на по-голямо количество реклами, но от по-малки рекламодатели. Похвална адаптация към икономическата обстановка. Похвално е разбиването на статуквото на пазара. Двата продукта, които досега са присъствали на пазара на безплатните вестници заложиха на актуалността (единият повече от другия) и новинарството. От "Анонс" са решили да не повтарят чуждите неуспехи и очевидно са добре запознати с факта, че правенето на всекидневник изисква значително по-големи ресурси (както човешки, така и финансови) от направата на седмичник. Ето защо не мога да не поздравя белгийците за полагнето на основите на един силен маркетинг микс, който надявам се ще докаже, че в България могат да се изкарват пари от безплатен вестник и то по светъл начин.

П.П. За да не се мине без забележки и в унисон с възмущението на Свилен относно неправилното използване на снимков материал от много български медии, бих попитал "Анонс" следното: Защо под нито една снимка няма автор/източник, а текстовете не са подписани? Това са 19 минутни похвати. Не бъдете, като тях. Грозно е.

14 коментара:

Крис каза...

19' го четат всякакви хора, но тези с поне някакъв коефициент на интелигентност не му вярват (припомням заглавие от миналата седмица: БВП се е увеличил с 3.5% за четири месеца; в статията обаче става ясно, че това е ръст за четвъртото тримесечие на 2008 за същия период на 2007 г. - всеки с малко ум в главата ще усети разликата).

Основното предимство на 19' (и по отношение на Градски) е добрата дистрибуция: този Анонс все още не ми е попадал, докато 19-те минути са под път и над път и, ако не за друго, си го взимам дори само заради судокуто.

Александър Крумов каза...

Това със судокото съм го чувал, че доста хора го правят, което си е странно, но пък ефективно конкурентно предимство :)))

Относно дистрибуцията ми е трудно да коментирам, защото ползвам метрото, а там си има вестници бол...

Крис каза...

ми всъщност им е много лесно судокуто, но пък е free; има и free вицове; а аз обичам някой free да ми доставя добро настроение. пък и като цяло е по-добре да разглеждам безсмислените 19', отколкото да не правя нищо рано сутрин...

Александър Крумов каза...

Използвай интернет, има го и рано сутрин, dnevnik.bg например :)

Крис каза...

все още нямам достъп до интернет 24/7 навсякъде със себе си

иначе имам бегла идея за предимствата на интернета ;)

Антония каза...

Попадна ми един брой на Анонс и ама въобще не ми хареса. На заглавната страница -- интервю с шефката на Van Melle, което продължава на 5 страница и е обилно декорирано с части от рекламните им материали на бонбонки, дъвки и прочие нездравословности. А цялата последна страница е... реклама на новите дъвки Ментос, разбира се. И въобще като се разходиш по страниците трябва само червен химикал да си носиш, за да свързваш каретата със статиите, възхваляващи рекламодателите. Да не споменавам как препечатват прес релийзи едно към едно буквално. Задавих се от смях като видях творения на Столична община, изтипосани барабар с печатните грешки.

Това не е вестник, това е рекламен каталог. Журналистика в него няма.

Александър Крумов каза...

Ами видяли хората, че с журналистика няма прокопсали и се хващат да изкарват пари. И какво е това Van Melle? Не беше ли Вандергеетен?

Антония каза...

Моя грешка. Перфети Van Melle са производителите, Вандергеетен са... и аз не знам какво, ама те отговарят за Ментос в България. Вносители, дистрибутори, представители -- много объркано е написано в материала. В момента даже се наричали ВДГ АД.

Ама има снимка на момичешко дупе в тесни дънки, от чийто заден джоб се подават опаковките Ментос, има няколко опаковки показани, да не би драгите читатели да не се сетят за кой точно става дума. Въобще порнография.

Личи ми, че страдам жестоко като попадна на много очевидно платени медии, нали? :) Не, че прикрито платените (каквито са май всички в тази клета държава) не ме разстройват... Ама като ни правят съвсем на маймуни и дори не се опитват да си заличат следите е особено обидно.

Александър Крумов каза...

Аз вече спрях да се впрягам от такива неща. Да, дразнещо е да видиш Евелина Иванова, шефа на ВДГ, на първа страница, все едно ти поднася ебати важната новина, ама това е положението. Изкарват пари хората и вече вместо да им се дразня и ги поздравявам. Цинично е, знам. Това, че 2% от читателите, в които влизаме с теб примерно, се дразнят е нищо. Народът става все по-прост и оскотял и му е все тая какво пише, щом е аванта.

cut: каза...

ма на теб кой ти каза, че тая реклама е платена?

Александър Крумов каза...

Е сега и ти. Знам как стават нещата с реверансите и пр. По дифолт е платено :) Факт е, че в "Анонс" има количество заети рекламни площи, до които нито "19 мин", нито "Градски" стигнаха, а предполагам и "Градски" са пораздали някой и друг бонус.

cut: каза...

предполагаш? нали нямало реклама, къде го бонуса?

Александър Крумов каза...

Имам предвид малкото, което се е появявало. Не забравяй, че не ми пращат ОПР-ето :)

Postmaster каза...

Всъщност дебатът е за 2 вестника: единият - новопоявил се седмичник, а вторият - спрян, заради кризата. 19 минути не е вестник - това е порнография, низка и нечистоплътна журналистика или, нека не обиждаме професията, драскачество на подлизурци, готови да си дадат.... за некоя жълта стотинка. "Градски вестник" ми липсва - не че беше много интересен, но поне можеше да се информира човек от него и да е сигурен, че данните са верни. "Анонс" ми е попадал само веднъж и не мога да го коментирам, но ако е светъл, нормален, човешки и не лайняно жълт, евала!