"Клонирай ми продукт" е нова занимателна игра за маркетолози. При нея целта е спестяване на време и енергия. Целта се постига лесно чрез прост copy/paste на продуктовия дизайн на бестселъра на компанията майка.
Queen's слага Miss Joe в малкия си джоб с това прекопиране на Tymbark. Ако Queen's просто бяха изимитирали полската марка, ОК, даже едва ли щях да ви занимавам с този случай, но нещата се оказаха по-прости от това. Имитация няма, има съвсем нарочно клониране, тъй като Queen's е марка на Tymbark Bulgaria от около две години. Това обаче едва ли много хора го знаят (освен ако не са от Ловеч), тъй като не съм чул някой да е излязъл и тържествено да е обявил събитието. В такъв случай няма нищо незаконно в това, че има copy/paste.
Защо ни подценявате?
Полският собственик на ловешката фабрика е решил да го кара по лесния начин. Не знам, дали аналогичните (по вкус и опаковка) на Queen's продукти с марката Tymbark все още присъстват на пазара, но изглежда доста странно решението да се пребоядиса в синьо и да се смени името на опаковките със сок Tymbark. Спомням си, че доста пари изсипаха за реклама и налагане на марката Tymbark в начало на века и тя беше добре позиционирана във високия ценови клас, имаше екзотични вкусове, които всички свързваха единствено с марката Tymbark. Показах на един приятел снимка на новия Queen's. Човекът не се сети за точното име на Tymbark, но веднага забеляза, че има имитация.
Пари на вятъра
Усилията за налагане на полската марка изглеждат забравени и сега в супермаркета виждаме добрият стар Queen's в нови дрехи. Доста непоследователно решение от страна на полската компания. Според мен, без никакви грижи и двете марки можеха да съжителстват на пазара, покривайки два ценови сегмента или пък покривайки два типа потребители - конвенционалните консуматори на натурален сок и нектари предпочитащи асортимента на Queen's и иновативно настроените хора, които търсят нещо различно. До някаква степен случаят се свежда до идеята в брандинга за думата в съзнанието, която притежават силните марки. Queen's e просто сок, като BBB, Florina или Cappy. Tymbark e глътката свежест, нестандартния подход към вкусовите предпочитания на потребителя. Започвайки да продаваш нектари зелен банан, кактус и нар с марка Queen's не само, че убиваш Tymbark, ами и объркваш представите на потребителите за същината на марката Queen's. Освен това Tymbark Bulgaria можеше просто да започнат производство на нектарите Tymbark в България. Цената щеше да е значително по-ниска от тази на досегашния внос, а на потребителите можеше тържествено да се обясни, че Tymbark вече се произвежда в България по полска технология и на по-достъпна цена. Можеше да се направи, ама защо не го направиха???
9 коментара:
Цялата комуникация на Tymbark от преди няколко години се водеше от дистрибутора на марката -- българска компания, май беше със статут "изключителен представител". Доста след това Tymbark купи Queens и дойде в страната. Затова ти се струва, че има нещо недомислено. То не че го няма :)
Какъвто и дистрибутор да е имало, компанията Tymbark не може да го е оставила той да си прави каквото иска. поляците са плщали рекламите, не бедния БГ дистрибутор :)
Абсолютно съгласен - яка недомислица и на практика убийство на бранд, ако не с друго, с потенциал. М/у другото, доколкото знам, Queen's вече не се прави в България.
Ми къде го правят тия мушмороци? Все пак тая фабрика в Ловеч не върви да я зарежат.
Всъщност не - отнася се само за копи/пейстнатите продуктови линии. Има си някакво производство и в Ловешко.
Понеже имах неблагоразумието да работя в тази фирма, мога да кажа че почти всичко се внася от Румъния и Полша, където е и производството. Само малките бутики се произвеждат в Ловеч, но като се има предвид неграмотността и "високоинтелигентните решения" на мениджърите, може и да западне като цяло марката Queen`s.
Все си мисля, че марката Куинс е на пазара още от времето, в което всички сокове бяха само 100%...
Никой не е казал, че Queen's e нова марка. какво имаш предвид по 100% сок. В България все още не се продава истински прясно изцеден сок, всичко е от концентрат.
Стори ми се, че по-горе става дума за Queen's като марка на 2 години, но явно съм се объркал.
С другото направих ретроспективна отметка назад във времето (15 години примерно), когато соковете с надпис "100%" се купуваха много повече от останалите и никой не си задаваше въпроса дали действително е така.
Публикуване на коментар