четвъртък, 18 юни 2009 г.

Приказки и страсти с аромат на хмел

Откакто похвалих актуалната рекламна кампания на "Каменица" попаднах на предостатъчно възмутени жени, а и мъже, както на живо, така и в интернет. Хората са взели нещата твърде насериозно!?! От една страна това си е полезен бъззз, който "скандалният" манифест генерира, който си е хубаво нещо, тъй като показва, че идеята и марката са запомнени, макар и привидно да изглеждат неразбрани. От друга страна - хората се дразнят, впрягат се и пр. Изборът на песен бил лош, не можело БГ мъжът да се насърчава в занемаряването на външния си вид, да не си глади дънките и въобще да има собствено мнение и т.н., и т.н. Въпреки всичко продължавам да съм на мнение, че кампанията на "Каменица" не цели да постигне написаното в манифеста си, а по-скоро закачливо да напомни на мъжете, че са мъже (разнородните точки на манифеста са начин всеки мъж да намери по нещо, което всъщност прави под натиска на социума, в това число и на жените и след това да се самосъжалява за това с приятели, докато си пият бирата). Описаното възприятие май само аз го виждам... На края на годината ще се разбере, дали само аз съм съм мислел подобни неща за споменатите рекламни послания. Малко ще ми е тъжно, ако "Каменица" претърпи неуспех този сезон, при положение, че имаха смелостта (надявам се не от отчаяние) да разбият бирено-рекламния стереотип, към който се придържат БГ бирите. За да им е още по-напрегнато на пловдивските пивовари, оня ден се подочу, че май "ИнБев" ще им тегли шута, барабар с една купчина пивоварни от региона.

Като стана въпрос за рекламни стереотипи, една реклама жъне не бивал успех в последните дни. Няколко пъти ставам свидетел на въодушевени разкази за:



Heineken е глобална марка и съответно рекламите и се правят с наистина глобален замах. Универсални образи и чувства (поне за бялата част от човечеството), оригинални идеи, които не зачитат граници. Макар рекламата на холандската бира да е замислена, като международна атака, в България не може да се пренебрегне идеята за антипод на манифеста на "Каменица". За разлика от нашумялата родна кампания, при Heineken всичко изглежда тотално позитивно, унисекс, натурално щастливо. Няма революция, няма враг, няма и думата "няма". Всички са щастливи, а и всички се кефят искрено на рекламата. И аз де. :)

7 коментара:

пламен каза...

2 забележки:

"последните дни" - не точно... ето ти и продължението и отговора на Бавария:
http://www.youtube.com/watch?v=xk5JNs7KO30
http://www.youtube.com/watch?v=eh1gN0UnGmY

"се подочу, че май" - никак не е май, даже - всички източноевропейски подразделения (без руските) заминават, най-вероятно при някой private equity фонд.

Александър Крумов каза...

Под последните дни говоря за обратната връзка, а не за създаването на рекламата. :)

Относно продажбата, то май и без това ИнБев не се отразяваше здравословно на "Каменица" в последните години, тъй че може и да е добра новината за продажбата...

STOP каза...

Не мога да не сдържа да коментирам отново този бисер на "Каменица".


За мен грешката на колегите от "Каменица" е, че класифицират чистенето, прането, къпането като женски занимания.
Докато пиенето на сини питиета е въпрос на избор и на вкус, чистенето, готвенето и прането се налагат върху жените от точно тези "спасени мъже".
Пуделът, цветята, коктейла са о. к. Те дори не кореспондират с пиенето на бира. Мъжът ще бъде спасен дори от жените, които пият бира. А що се отнася до собственото мнение, то е свободно, до момента, в който ти кажат, че е твое задължение да слугуваш на страхотния мъжкар, който гордо си чеше рунтавия корем, пиейки бира и разнасяйки миризма на пот. Жените се засягат, нормално е. Особено, ако са си имали един такъв мъжкар къщата.

В същото време принт кампанията е свежа и е точно в целта. "Няма да питам за посоката" - типично мъжко, което се възприема еднакво добре и от жените, и от мъжете.

В същото време рекламата на Heineken е съвсем друга бира. Защо ли се харесва дори от жените?

Александър Крумов каза...

Абе имам чувството, че има някаква тенденция на тънкообидност и преекспонирана защитна реакция - все душевни напъни от западно-културен тип.

Относно рекламата на Heineken - има огромен гардероб в кадър, как да не им харесва? :)

STOP каза...

Има огромен гардероб и изобилие от ирония, но липсва тънкообидността и преекспонираната защитна реакция.

Не можеш да принудиш хората да харесват нещо, което не им допада.
Burger king например са регистрирали загуби от мъжкарските си реклами, които в рекламните среди се сочат като първоизточник за кампанията на Каменица.

Александър Крумов каза...

Ами като цяло колкото повече реклами гледам толкова повече си мисля, че използването на отрицание, като основен мотив в рекламното послание е доста опасен похват. Но както Пламен спомена първия път, като писах за манифеста, тези които не пият бира по принцип или пък не харесват Каменица, така или иначе май не са таргет.

Andrey каза...

Като гледах рекламата на "Каменица" за пръв път се изкефих.Викам си тия се върнаха в играта.Ама като я гледах по вниматемателно ми прилича по-скоро на зов на удавник отколкото на мега силната кампания.

Колкто до рекламата на "Хайнекен" Ехаааа :)
Всеки път се разтапям .Дори сега като си помисля за шкаф пълен с бира ...Уау.

Питам един приятел е ти как биреагирал ако видеше такова нещо ,би ли пищял ?
Той вика не.Направо щях да припадна.


P.S. Колото до Каменица нека си фарат дреме ми.И дано Бяха ми любима бира ама първо я развалиха после равалиха и бира Плевен бе направо си я унищожиха.