Понякога няма нищо лошо да вземеш по някоя добра черта от големите в даден бизнес. Не мога да твърдя, че в случая на минералната вода с марка Pirin Spring може да говорим за копиране, но определено опаковката на продуктът на малката българска фирма притежава неоспорими достойнства, които просто не могат да не напомнят на две марки минерална вода особено популярни в САЩ. Едва ли е нужно да изтъквам колко е важен брандинга, когато в категорията вкусовите качества са на практика еднакви за всички.
Една от новостите в пакетажа на минерална вода, които според мен вкарва Pirin Spring е балансът на зелено и синьо, който ми напомня малко (освен в звученето на самото име) на Poland Spring - една доста популярна марка минерална вода в САЩ. Основните марки минерална вода в България "Девин", "Банкя", "Горна Баня", "Хисар" залагат на синьото в етикетите си. Всички наблягат по този начин на идеята за чистота, свежест, прохлада. Търсейки диференциация Pirin Spring се обръща към земята и добавя в етикета зелено в почти еднаква пропорция със синьото. Резултатът според мен е особено приятен за окото, а и вертикалното изписване на името прави етикета на водата още по-лесен за различаване. Не бива да се пропуска и капачката на бутилката, която също е зелена... за разлика от другите води.
Един последен поглед върху ясното изображение на етикета на Pirin Spring и една друга марка започва да изплува в сънанието ми - Fiji. Оставяйки настрана същността на водата с марка Fiji, не мога да не отбележа приликата във формата на бутилките на двете води. Бутилката с квадратно хоризонтално сечение - още едно нестандартно (поне за България) решение на българската фирма. Освен, че е по ефикасна от мърчандазинг гледна точка, представете си един регал запълнен плътно с Pirin Spring.
С опаковка, като тази на Pirin Spring, не мога да не изкажа възхищение към смелостта и усилията на базираното в Гоце Делчев акционерно дружество. За съжаление от сайтът на Pirin Spring се вижда, че нейната дистрибуция е доста ограничена, което ме води и до фактът, че хвалбите ми са на база видяното в интернет. Именно от видяното там се вижда един стегнат сайт, приятен за окото и съдържащ достатъчно информация без намеци за претруфеност. За финал ще кажа, че ожаднях. Ехоо, Pirin spring, чакам те скоро и в София!
P.S. Благодарности на Пламен, за дето ме светна за съществуването на Pirin Spring.
9 коментара:
И в мен остави приятно впечатление маркетингът на тая вода, най-вече заради зеления цвят.
Точно той е адекватното "разширение", което разнообразява без да дразни. Анти-пример за това, според мен, е френската (немската?) Vittel, чийто червени елементи отблъскват от асоциацията за бистра/чиста минерална вода.
Единствено в сайта на Пирин ме подразни бълбукащият звук, който не успях да изключа.
Дам, бълбукането малко дразни. Иначе червеното при Vittel (wiki казва, че е френска марка) върши работа, ако говорим за диференциация. Друг е въпросът какво комуникира червения цвят в случая.
A, за вида на Vittel ще трябва да се обърнете директно към Nestle ;-)
Уф, ей на и един таймлайн (историческа лента?) за дизайна.
Второто пояснение е забавно, уф. Иначе дизайнът на Vittel ми харесва. Само червеното не ми се връзва. Пиринчо ми е по-симпатичен :)
Имат какво да учат нашите производители и при това има откъде :)
Еми трябва само да погледнете в google: "Evian", "Volvic" и "Vittel". Може би най-успешните марки минерална вода в Европа. И трите са с френски корени(не съм се интересувал, на кого принадлежат в момента). Плюс това те не са предназначени за масовият потребител, а към средната, горната средна ако мога така да се изразя и богатата класи. Самата цена на една бутилка говори за себе си. И трите според моят вкусов анализ са с еднородно качество, нищо, че всяка претендира за едва ли не божественост. А и в Западна Европа обикновено цвета на капачката означава(обозначава) конкретно нещо. Тук не желая да влизам, в детайли.
Иначе, доста добре са се ориентирали в България с тази Pirin Spring, но както казах имат още да учат :)
Бе остави хората да си живеят. Все пак са нови на пазара (по-малко от година), тъй че стартът им е направо впечатляващ за БГ стандартите.
Сашо, всъщност си доста прав за зеления цвят. Определено Пирин ще бъдат добре различими на рафта в магазините.
Не мога обаче да споделя ентусиазма ти относно цялостното представяне на марката, и то не заради дистрибуцията. Проблемът им, според мен, е, че те, както и големите играчи на този пазар, залагат на хармонията с природата като водещ мотив, около който се гради марката. Т.е. в дългосрочен план нямаме диференцирани играчи, защото въпрос на време е някой от конкуренцията да се "сети" колко добра комбинация е синьото и зеленото. И то пък ако се "сети" преди Пирин да е станала по-широко популярна, нали знаеш кой ще обере лаврите :)
Иначе да, професионално свършена работа по отношение на опаковка и комуникация на уебсайта - но в крайна сметка нищо ново под слънцето :)
Хармонията с природата е на изчерпване и звучи все по-лицемерно. Мислех по евентуални стратегии, които да изкарат Pirin Spring над масата и даже постинг ще напиша по случая.
Иначе за новостите под слънцето няма смисъл да се говори. Просто се търсят светлинки в дъното на тунела :)
Публикуване на коментар