понеделник, 29 септември 2008 г.

Ти еднаквостта остави на нас!

Чалга, секс, мигачи, дини и тем подобни димни сигнали. Двете водещи марки мастика, според мен, много добре таргетират своите промоционални усилия. Има обаче един проблем, който далеч не е характерен само за битката между "Карнобатска" и "Пещера" - липсата на диференциация.

Ясно оформеният потребителски профил на двете мастики вижда на рафта в магазина два продукта със сходно цветово оформление на бутилките и може би еднакъв продукт (който рабира от мастика, моля да каже дали е така).

Тъй като не знам да има трета марка мастика, която да се мери с гореспоменатите две, бих оприличил тяхното съперничество на битката между Pepsi и Coca Cola. От последните два гиганта обаче, производителите на мастика трябва да вземат пример. Изключетлно близки във вкусово и ценово отношение двете коли залагат изключително на диференциация на ниво опаковка и маркетинг комуникация. Борбата е ожесточена на всеки пазар, защото пазарните дялове се извоюват, а не са получават по право. Не мога да си представя, че хората създали маркетинг стратегиите на "Карнобатска" и "Пещера" не осъзнават колко еднакви послания изпращат към потребителите. А може би не им пука, защото нямат конкуренция и се задоволяват с пазарното положение.

Смятам, че и без твърде големи забежки от чалга имиджа, мастиките могат да се диференцират една от друга. И двете марки залагат на антуража на Митьо Пайнера, когато може да се привлече най-големия му враг - Азис или пък да се вземе някой стожер на "сръбското", например. Още по-лесно е да се направи редизайн на етикетите, да се промени ценовото позициониране (в момента цените са до голяма степен еднакви) или да се фокусират кампаниите върху някаква специфична характеристика на продукта, различна от пиянско сексуално приискаване. Сигурно не е толкова лесно, колкото звучи и затова не го правят. Дали?

снимка: Ирум Шахид

4 коментара:

Анонимен каза...

Сашо, разликите в опаковката и комуникацията на Pepsi и Coca Cola е в следствие на различното позициониране на марките, нали? :)
Колкото до мастиките, дали пък на пазара няма място за по-консервативно/аристократично насочена марка мастика, която да бъде на значително по-висока цена от Пещера и Карнобат (да кажем 2 пъти, малко под евтините вносни марки водка)?
От друга страна, сигурно е доста лесно да позиционираш марка в сегмент, който познаваш отблизо.

Aleksandar Krumov каза...

Не съм казвал, че Pepsi и Coca Cola са позиционирани еднакво. Идеята ми е, че "Карнобатска" и "Пещера" могат да се диференцират с минимално препозициониране, но достатъчно, че да са по-добре различими и от там да градят потребителска лоялност, липсата на която е един от основните негативи от еднаквостта между конкурентите в един сегмент.

Niko каза...

Съгласен съм с теб като цяло,но все пак в БГ не мисля,че можем да очакваме друго ....поне засега!!

P.S Оприличи-"бих уприличил тяхното съперничество"

Aleksandar Krumov каза...

Бе тя диференциацията е въпрос повече на желание :)

За правописа: коректорите ми са в отпуска... пак :)