понеделник, 8 септември 2008 г.

Мобилното безличие


Безличието при търговците на елекроника сякаш е заразно. Както "Технополис" и "Техномаркет", така и търговците на мобилни телефони (с частични изключения) изглежда не се напрягат, за да изградят силни марки.

Според последната анкета на "Маркетинг лоКал" двата "любими" цвята на търговците на мобилни телефони са черното (42%) и оранжевото (26%). Разбира се със само 26 гласа анкетата е далеч от представата за представителност. Ако приемем, че посетителите са базирали избора си на цвят, на палитрата, която търговците са комуникирали, то 2Be трябва да са доволни, а останалите трябва да се позамислят.

Точно както болшинството от хората не правят разлика между "Технополис" и "Техномарект", към подобна участ са се запътили и търговците на мобилни комуникации:

Germanos - Яко вързана за Cosmote, гръцката верига беше един от пионерите във "верижната" продажба на мобилни телефони, но загубиха от своя блясък с наводняването (размиването) на пазара с нови играчи. Магазините се губят в гъсто населеният комуникационен пазар. Кучето (помиярчето) в рекламите им дразни достатъчно много хора и отдавна трябваше да е в някой приют. Донякъде това, че Germanos е имигрант (вързан за гръцката си майка) орязва крилцата на веригата, защото изглежда сякаш се променя твърде бавно.

Handy - оранжеви и безлични. Купуват си телевизионно време, а рекламите им промотират всичко друго, но не и самите магазини. Намазват Мтел и производителите на телефони.

FonBox - Тук изглежда има потенциал. Видът е свеж, логото нестандартно и различно. Липсата на по-масирано популяризиране може би действа негативно на развитието на марката и тя бива задушаванa в морето от конкуренти.

Internity - Макар и френска тази верига залага на изпитаната стратегия с мобилен оператор кръвопиец на гърба, в случая Globul. Но Internity има кръв и за Kaufland и Billa. Зеленее, червенее и синее, та накрая нe прилича на себе си.

Global Net Solutions - Стар приятел на Globul, синьо-червени, като Internity, да не повярваш. Продават високи технологии, а дори нямат активен интернет сайт. Срамно, но факт.

М Свят - Сини, като... ФК Левски? Като реверанс към Мтел изглежда малко. Освен чистото синьо, която не моменти идва в повече М Свят също като мнозинството от конкурентите си залага на връзката си мобилен оператор повече, отколкото е здравословно.

Моbi Max - Малка, но стегната верига, която доказва, че може да си в бизнеса и без да си се вързал на въдицата на хищните мобилни оператори. Ако покажат постоянство в позициите си и наемат свестна рекламна агенция, могат да объркат нечии сметки в дългосрочен план.

Jeff - старо куче, на което му липсва енергия и идентичност. Отпуска се в обятията на Vivatel, вместо да търси пълната независимост.

2be - може би веригата, която единствена успява да измести партньорството си с мобилен оператор на заден план. Златната рибка стана хит и като цяло комуникацията на марката се отличава с постоянство и разпознаваемост, която до голяма степен се дължи на умелото използване на звуковия фон за диференциране на рекламите на веригата.

***
В заключение бих казал, че веригите за мобилни комуникации имат определен набор от детски болести. Кобрандингът с мобилните оператори определено им пречи, а броят магазини е изтъркан трик за мерене на пазарната мощ. Тези, които не осъзнаят, че най-голямото предизвикателство е да накараш клиентите да се връщат при теб, ще го закъсат, когато пазарът се насити и манията по телефоните угасне.

До известна степен проблемите с липста на силна идентичност, според мен се дължат и на дисбаланса между броят на търговците и броят на операторите, като последните разполагат със сериозна власт, от която не пропускат да се възползват. Това пречи на самостоятелното развитие на марките на веригите.

Потребителите трябва да са готови да предпочетат твоя магазин, дори и да не продаваш най-изгодните оферти в ценово отношение. Ето тогава може да се каже, че имаш истински силна марка.

***
снимка: sanja gjenero

5 коментара:

PavelN каза...

В този материал за жалост си личи непознаване на телекомуникационния пазар. Връзката между магазините на дребно и операторите е жизненоважна за самите магазини. По-важна дори от изграждането на собствена марка. До голяма степен за това е и цялата цветова обвързаност. Самостоятелните играчи не оцеляват, или оцеляват, но не съвсем ;) законно.

Александър Крумов каза...

Въпросът не е толкова на познаване и непознаване на пазара, а на избор на стратегия и капацитет за развитие на брандинга. 2be как могат да се справят? Влез в техния сайт и го сравни с този на Germanos nапример. В последния те преследва още от началната страница едно зелено глобулско нещо :)

PavelN каза...

ха ха ха
Много си прав за това. Но въпреки всичко явно само брандинг къща не храни. Трябва стратегия и капацитет за развитие и на всичко останало.

Александър Крумов каза...

Така е, няма какво да се лъжем. И може би тук идва пагубната роля на държавата в доходоносен пазар като телекомуникационния. Монополизиране, не даване на равен старт за конкурентите и пречки за навлизане на нови оператори. Хубава работа, ама българска :)

geniusloci каза...

Павел, що за..?
2be се "обвързаха цветово", когато Вивател бяха последна дупка на кавала и в голяма степен оператора дължи популярността си на веригата.

По статията и за липсата на сайт на Global Net Solutions - я виж Мултирама. Най-голямата верига IT магазини, нямат сайт. Срам, ако ти кажа по колко стока продават дори спрямо Техноххххх-ите.