Не е нужно да съм консумирал биопродукти, за да смятам, че в "Био България" знаят как да се маркетират . Това ясно проличава още с първия поглед върху логата на техните марки - "Биомаг" и Harmonica. Те моментално напомнят за времето, когато храната в мнозинството от случаите се произвеждаше по естествен начин. Българите, които са родени преди падането на комунизма помнят живо бабините домати и краставици, бульонът от истинско пиле и киселото мляко в амбалаж за многократна употреба. Продуктите имаха кратък срок на годност и изглеждаха различно, дори чисто визуално. Спомените са скъпо нещо и добър начин за внушаване на търсения ефект. От "Био България" са напипали много добре как може от един политически тъмен исторически период да се извлекат положителните страни. Ето и разбор по марки:
"Биомаг" - Веднага прави впечатление комбинирането на първите букви от две или повече думи - стил на именуване, който е характерен за комунизма. Отново препратката се подразбира. Като се добави и използването на помещението на известна социалистическа месарница всичко пасва чудесно. Брандирането на екстериора е изчистено и семпло, като биохраните вътре. Още един елемент подсилващ биопосланието. Магазинът е малък и уютен, което дава усещането за интимност, автентичност и бягство от мегакорпорпорациите, които бълват GMO след GMO.
Harmonica - етикетите на продуктите под марката чудесно подчертават произхода им - изчистени, с меки цветове и непретенциозни. Дизайнът подчертава какъв е самият продукт без да натрапва марката и е лесно разпознаваем. Отличава се от редовите марки и е достатъчно информативен. Според мен, стратегията less is more, e добре използвана, като отново акцентът върху наименованието на продуктът се заиграва със соц "брандинга", а и сякаш казва "Това Е истинско КРАВЕ СИРЕНЕ". Този начин на представяне на продукта пасва идеално с идеята за биопроизхода - всичко изглежда чисто в буквалния и преносния смисъл. И все пак имам една малка забележка - защо Harmonica се изписва само на латиница?
"Био България" се възползва много добре от фактът, че засега пазарът на биопродукти е малък. Фирмата заема стабилната стратигическа позиция, като първа компания с биомарки в търговията и производството. Това ще бъде силен коз, когато се появят други сериозни марки в сектора - например веригата Whole Foods. В бъдеще опасност може да бъде това, което сега е предимство - наблягането на общото название на продукта. Лесно е за копиране, а и силата на тази характеристика, според мен, би отслабнала в условията на засилена конкуренция в различните категории. Ето защо е важно производителят да е сигурен, че марката не остава на заден план в съзнанието на потребителя, когато става въпрос за биосирене, био кисело мялко и т.н. Био може да е идеология и мироглед, но все пак е и бизнес.
***
Хвала и на Fontan 2 - отговорна май цялата визия на "Био България".
***
снимка: Inga Ropsa
***
Ако "Маркетинг лоКал" ви допада или пък ви дразни и искате да ме държите под око, не се колебайте да се абонирате за последните публикации през RSS. Може да използвате бутона в горния десен ъгъл или просто да натиснете тук
2 коментара:
Не бих казал, че препратката към соц-а е търсена - по-скоро говорим за еволюция в стила на дизайнера (прегледай лого портфолиото) и влияния от други, чужди био-марки, където, общо взето има 2 насоки - или пълен минимализъм, или етно.
Може и да не е търсена, но все пак я има. Шрифтовете, поне на мен, ми напомнят за едновремешната амбалажна хартия и въобще на соцритейл :)
Публикуване на коментар