петък, 12 декември 2008 г.

Премерена наглост или опасна лакомия

[caption id="attachment_377" align="alignright" width="280" caption="Лакомията не е лесна работа."][/caption]

На 1-ви декември Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) глоби Globul с мизерните 150 000 лева за играта "100 на 100". В отговор мобилният оператор не само, че не прекрати играта, а и добави още един бонус Mercedes, по-луксозен и по-скъп от досегашните. В средата на миналата година GSM оператора беше глобен с други 150 000, тогава за томбола само с един автомобил, но отново несъобразена със Закона за защита на конкуренцията (ЗЗК). Миналата зима пък, милият Mtel беше на вълна 88 VW-та за 88 дни и КЗК си даде тон с първите автоМобилни 150 000 лева. за 2008 г.

Трите споменати случая са крайно аналогични и опират до двe нарушения на ЗЗК. На изискването за необвързаност на участието в играта с покупка на продукта и максималната стойност на наградите (10 минимални заплати или 100 пъти стойността на продукта). И на петокласниците им е ясно, че глобите на КЗК не плашат мобилните оператори (и не само тях), влизането им в сила се протака, а промоционалните игри си продължават и официално незаконно злоупотребяват с потребителската наивност и жажда за лесна награда.

Концепцията на краткосрочното стимулиране на продажбите и доенето на клиентите с подобни суператрактивни игри не е лишена от логика, но и не изглежда особено рентабилен начин за постигане на потребителска лоялност и стимулиране на потреблението в дългосрочен план. Това най-вероятно не е и целта, но трябва да се има предвид. От една страна са потребителите, които просто си плачат да бъдат използвани - наивни са, слабо информирани инезаинтересувани от условията на игрите, в които се включват неподготвени. Компаниите планират игрите, знаейки че ще прекрачат закона, но и знаейки, че приходите ще надминат значително разходите, включително глобата от КЗК . Изглежда не ги плаши и недоволството на клиентите им, когато си видят сметката - при все това, че вече има възможност за смяна на мобилния оператор със запазване на телефонния номер.

Дали обаче етичните взаимоотношения между доставчик и потребител не са по-добра стратегия към изграждането на твърдо ядро от лоялни и активни потребители на мобилни услуги? Дали потребителите са с толкова къса памет, че да забравят бързо неколегиалното отношения на операторите? Дали в условията на икономическа криза доставчиците на мобилна телефония имат допълнителния ресурс да играят на котка и мишка с разочарования потребител, чието доверие и без това е занижено от настроенията на макрониво? Дано мобилните оператори добре да са преценили ситуацията, защото в противен случай ги чака тежка година.

***

снимка: Walter Groesel

6 коментара:

UZUMAKI каза...

Моите наблюдения са, че концепцията на краткосрочното стимулиране на продажбите и доенето на клиентите с подобни суператрактивни игри Е особено рентабилен начин за постигане на потребителска лоялност и стимулиране на потреблението в дългосрочен план.

Александър Крумов каза...

Би ли споделил по-конкретните свои наблюдения и заключения?

UZUMAKI каза...

Иска ми се, но не мога. :)

Александър Крумов каза...

Очаквах подобен отговор :(
И въпреки, че ти вярвам, ми е трудно да го преглътна. Може би някакви идеалистични подбуди ме карат да мисля, че потребителят би трябвало да е реагира по-позитивно на етично и не така нагло отношение от страна на доставчиците.

Крис каза...

Стряскащото в случая е повтаряемостта на събитията, което показва, че мерките предвидени от българското законодателство и целящи да защитят клиента не са ефективни.

Жалко е, че само констатираме фактите но никой не се наема да инициализира или лобира за промяна в тази насока.... корпоративните интереси най-отгоре....

Александър Крумов каза...

ЗЗК е тотално неадекватен в частта "Глоби" - това е ощърб на конкуренцията и потребителите. Дано се престрашат и приемат предлаганите промени за глоби съизмерими с оборота.