петък, 5 декември 2008 г.

Натурално кисели

Тази седмица се очертава, като седмица на киселото мляко. Но в този пост, за разлика от вчерашния, няма да възхвалявам, а по-скоро ще се отвращавам.

Българският потребител е странно и извратено същество, когато става дума за кисело мляко. Иначе няма как да се обясни съществуването и просперитета на млекари, като "Гавра" и "Бор Чвор". И в двата случая погледът се ококорва още с имената на фирмите. И докато "Бор Чвор" се преглъща, може би защото е по български самобитно, "Гавра" едва ли щяха да са в бизнеса, ако бяха посмяли да кръстят някой от продуктите си с името на компанията. Самите млечни разновидности се предлагат в безброй разцветки и разновидности, и изглежда се приемат добре от веригите, където се предлагат често на ексклузивен принцип. Върхът за мен е върхът - "Черни връх", буквално черният етикет на млечните продукти. Но стига гаври - едноименната фирма очевидно добре се погажда с търговците, пък и внася широко портфолио от чужди марки. А между другото само на мен ли логото на "Гавра" ми прилича на ГБС?
На дървения фронт нещата на мен ми изглеждат много по-зле. "Бор-Чвор" има сайт, чието интро може да ти докара очни проблеми, но това е нищо в сравнение с култовото кисело мляко "Хипноза" - с естествени психотропни добавки, сигурно. Ключовата дума в описанието на киселите млека е "калций", както и други баналности, които малко издават "Бор-Чвор", че всъщност продуктите им са си едни същи, ама те се опиват да ни убедят, че не е така. При именуването и визията на марките на чвора, самобитното народно творчерство сякаш e превзели мисленето на маркетолози и дизайнери. Остава един въпрос: кой уважаващ себе си българин ще си купи кисело мляко с хипнотизиращи име и вид, освен ако не са евтини???

4 коментара:

Marfa каза...

За съществуването на "Гавра" дори не подозирах, докато не прочетох тази статия, което не прави по-малко озадачаващо решението някой да си кръсти така фирмата. Но млякото "Бор Чвор" на мен лично много ми харесва. По-любимо ми е само "Боженци". И въпреки че бих се замислила преди да посегна към някой от продуктите на "Гавра", ми се иска да попитам нещо. Че човек, който се самоуважава, не би трябвало да си купи млякото "Хипноза" ако и да е вкусно, е ясно. Но дали трябва да се самоуважава и ако си купува благозвучно звучащо кисело мляко, което обаче представлява недобре заквасена вода?

Александър Крумов каза...

При "Гавра", за разлика от "Бор Чвор", не се акцентира върху името на производителя. Ето защо може да си яла тяхно мляко, но да не си знаела. Относно въпроса ти: за мен пренебрежителното отношение към визията и бълването на безброй марки е признак за пренебрежително отношение към продукта и потребителя. Убеден съм, че може да се постигне баланс между визията и съдържанието, което няма как да не се отрази положително и на продажбите.

geniusloci каза...

Между другото - колкото по-невзрачна фирмата но не и опаковката!), толкова по-голям шансът вътре млякото двсе пак да е от мляко. Или поне да има малко.

Ама пък Гавра...

Що ли се чудя, ЕТ Страшен Вълк, голяма компютърна фирма.

Или "здравейте, не зная как да ви пратя мейл аз, аз си се занимавам тука със земеделие, кравички, компютрите между другото продавам"...

Българинът рути.

justanarch каза...

За киселите млека на Бор-Чвор : чувам хора в супемаркета да наричат този продукт ( http://eenk.com/?p=1734 ) от "спа/вип/лукс линията " им - "ниска култура" (комбинация от името и прцента масленост, предполагам).