вторник, 16 декември 2008 г.

Кафе любов така жадувана

Откриването на първия обект на Starbucks преди по-малко от месец протече така както от "Маринополус Груп" само могат да са мечтали - c безплатна и мащабна медийна и блог реакция. Все едно Господ слезе на Земята и даде на безброй неверни души тема за разговор. И докато в "Капитал" сякаш брояха секундите до отключването на райските лате порти, след отварянето на заведението собствениците на много блогове дадоха безплатна обратна връзка, чиято изчерпателност и искреност едва ли може да бъде постигната от която и да е изследователска агенция.

Смесицата от положителни и отрицателни блог реакции, маркетингът от уста на уста и повсеместното медиино отразяване доведоха до това, че много от тези, които не харесват кафе веригите опитаха поне веднъж, а феновете се нахъсаха още повече и съвсем идеализираха най-известната кафе верига.

Откриването на Starbucks в София остави на заден план фактът, че американците, натиснати от кризата, закриха през лятото няколкостотин заведения по целия свят. Това, че Starbucks дойде толкова късно в сравнение с конкурентите със сигурност е смекчило и усещането на излишно скъпо кафе. Тълпите студенти-бригадири и активните млади хора, които са опитвали Starbucks в чужбина, в последните години ставаха все повече, с което и предварително облъчените, емоционално свързани с марката, потребители достигна благоприятен брой. Освен това медийте отразяваха всяка стъпка от похода на Starbucks към свидната татковина, с такива подробности, че навлизането на марката придоби статут на основополагащо събитие за приобщаването на България към западната цивилизация - по подобие на откриването на първия мол, първото "Метро" или първия концерт на "Металика". Все случки отекнали и в най-потайните кътчета на родината. Да живеят PR-чо и buzz-чо!

***

снимка: Zsuzsanna Kilián

4 коментара:

Владо Георгиев каза...

Не знам как е в България, обаче в САЩ съм опитвал кафе в много вериги, както и в местни coffee shops... И винаги предпочитам Starbucks - не е заради брандинга и рекламите, а защото винаги знам, че и най-евтиното им кафе е хубаво, ще ме обслужат бързо, а и съм сигурен, че ще ми дадат допълнителна картонена изолация за чашата ми ToGo и няма да си изгоря пръстите ;)
Лично мнение...

Александър Крумов каза...

Ами Владо, предполагам, че изолацийка и много от другите предлагатм но не са успели да го направят по правилния начин ;). Според мен това, което Starbucks са успели да направят с теб, а и с милиони други хора, е да внушат усещането за предсказуемост и доверие, което всяка марка би трябвало да цели. Starbucks е Applе-а на кафе веригите.

За това последното може и да бъда анатемосан :)

Пеши каза...

quote: "ще ми дадат допълнителна картонена изолация за чашата ми ToGo"
баба ти цял живот с картонени изолации си е пила кафето (нищо лично)

Александър Крумов каза...

Пеши, ще станем на кълбета, за дето не коментираш по същество, а се заяждаш!