четвъртък, 4 декември 2008 г.

Мечок с безсъние

Имало едно време един мечок (който не обичал да спи зимен сън), който захранвал невръстните българчета с млечни продукти (вместо с мед). Този специален мечок учел децата от ранна възраст на така модното разклонение на българския език - чатерицата. Освен това му харесвало да си противоречи, изтъквайки съмнителни причинно-следствени връзки, като свои предимства пред останалите киселомлечни мечоци (вж картинката).

Като изключим гореспоменатите пропуски (даже пропуски е силно казано, щото аз съм заядлив) за маркетирането на детското кисело мляко "Сердика" са се погрижили доста добре, дори иновативно на фона на останалите производители на кисело млякo. Според мен Ме4о се цели точно в таргет групата на Danonino. От Danone представят продукта си с нежното име фреш чийз (демек млечен продукт, който не е съвсем кисело мляко), но потребителите едва ли го възприемат и наричат с официалното название. Но да се върнем на Ме4о - той е хитър мечок, който хубаво е напипал тенденциите сред днешните майки. Поне според мен те са информирани, еманципирани и все по-малко се доверяват на рекламите, особено ако са на продукти на големи корпорации, като Nestle, Kraft или Danone. Ме4о не е като последните - той е интерактивен и отворен към съвременната майка, пък и баща. Не бяга от форумите, а ги насърчава. Създава удобство за родителите, като предлага безплатни игри, песнички и картинки за оцветяване на малчуганите. Освен това мечокът е детски символ много по-познат на българина... за разлика от кродила на Danonino. Въобще нa мен ми се вижда, че във "Фама" (производителят на детско кисело мляко "Сердика") залагат на стратегия, в която натуралното и българското, като вид и вкус, кисело мляко е издигнато на пиадестал.



Така в рекламния спот се натъртва, че млякото е бяло (за разлика от ароматизираните конкуренти) и децата са българчета, които говорят на български, а не дублирани мами от чужди земи. Съвсем целенасочено, разбира се, в рекламата главните герои покриват възрастовия диапазон на целевата група (или поне тази част, която може да говори). Клипът е цветен и думичките на децата почти им излизат естествено. Елементът на детските игри се припокрива с Danonino, ама няма как - за децата става въпрос. Ако съдим по фактът, че близо 4400 са регистрираните потребители във форума на Ме4о, то във "Фама" поставят основите на едно силно продуктово представяне. Само малко ме притеснява фактът, че така описаното кисело мляко изглежда сякаш има характеристиките на всяко друго на пазара. Трябва да се опита и да се види един мечок потребителската крава може ли да я издои.

8 коментара:

Владо каза...

Ще се опитам да коментирам безпристрастно... Да, от гледна точка на възрастова сегментация, таргетът е малчуганите. От гледна точка на този, който плаща, мисля, че от Фама са се фокусирали върху по-традиционната част от българските млади майки и татковци, тези които имат афинитет към българските традиции. И не случайно детското кисело мляко е под марката Сердика - името на всички млекопреработвателни заводи в България по времето на социализма, а не под другата им марка Роса. Всъщност с тази стъпка Фама дообогатява продуктовото портфолио на марката Сердика, досега имаше само кисели млека Сердика 2% и Добруджанско Сердика 3,6%. Смятам че, обещанието на марката се развива в правилната посока с този ход. Иначе, Сашо, прав си някой такива едни дребни пропуски в употребата на думите от българския език, но като се има предвид, че начело на Фама стоят изпълнителен директор и маркетинг мениджър - румънци, можем да им го простим :)

Александър Крумов каза...

Аз вече им простих. При първите ми контакти с кампанията на Ме4о бях много скептичен, но с времето и разцъкването на сайта, а и отзивите по форуми извън този на Ме4о се уверих, че са свършили добра работа... за което ги поздравявам.

bilkata каза...

Хм, аз като една дърта традиционалистка-майка реших да го пробвам. Не, че ми пука за Сердиката или бялото, но се зарадвах, че някой производител се е замислил за хлапетата, които така или иначе трябва да ядат кисело мляко. А Данон поне още 1-2 години няма да купя на сина си.
Първи впечатления - добри. Има стандартен вкус, не се усеща добавено сухо мляко. След 3-4 дена в хладилника взе да накиселява леко. Но син ми дори тогава хапна малко - за мое огромно учудване (той е на 1 г., все още кърмен и това е първото кисело мляко, което му давам). Хлапето май го хареса.

От тук разбирам, че има и сайт. Ще разцъкаме и там, дъщеря ми обича мечоци :)))

bilkata каза...

А клипът си е съвсем добър - на хлапетата от таргета обикновено е достатъчно да видят нещо по ТВ-то, за да го пожелаят. Етествено, предполагам Фама след "А" ще кажат и "Б" и ще пуснат прясно мляко, плодови млекца (те имат всъщност) , по-малки разфасовки (голяма кофичка е много за повечето деца под 3 г, а едни 250 г с лъжичка към тях ще се харчат като топъл хляб по градинките след зимата - вместо сладолед напр.)

Владо каза...

@ bilkata
може ли да те питам защо сложи "дърта" пред "традиционалистка"?
извинявай ако звучи заядливо, не е това целта.

Александър Крумов каза...

@ bilkata

Зашо Данон не е опция за теб и детето ти?

bilkata каза...

@Владо, просто съм вече "дърта", бре момче младо ;) Когато дъщеря ми беше на възрастта на таргета на Мечо, нямаше памперси и Данон, а сал една Сердика държавна и мляко в бурканчета по 23 ст. ;)))) (не се шегувам, децата ми са с голяма разлика)

@Александър Крумов , към Данон изпитвам голямо недоверие от началото на присъствието им в БГ. Не можаха да ме спечелят за клиент и това си е ( дори проблеми с подут стомах нямам :) )
Отделно от това в техните млека е друга културата, бактерията. Доколкото съм чувала, Фама (и няколкото други производители, чиито млека купувам) все пак използват нашенската си, оригиналната млечно-кисела. За малките стомахчета тя е по-подходяща, според мен, като начало.

биолог каза...

Съгласна съм с Александър, че като за Фама рекламата на Мечо е добра, но като биолог само да допълня нещо, което според мен не е ясно . НИКЪДЕ В ТОЗИ СВЯТ НЕ МОЖЕ ДА ПОЛУЧИТЕ ФЕРМЕНТИРАЛ МЛЕЧЕН ПРОДУКТ ИЛИ КИСЕЛО МЛЯКО БЕЗ СИМБИОЗА ОТ ДВЕ БАКТЕРИИ ЛАКТОБАЦИЛУС БУЛГАРИКУС И СТРЕПТОКОКУС ТЕРМОФИЛУС!!! Тези две бактерии могат да бъдат съчетани в милиони комбинации/ съотношения или т. нар щамове. Затова киселите млека на всеки производител са различни като вкус и консистенция. България като страна с традиционна коннсумация има много производители и над 90% използват закваски произведени от големи световни компании производители на закваски, защото индустриално кисело мляко в Европа се произвежда от 1905г., докато при нас все още е в домашни условия. Жалкото е,че ние като страна с традиционна консумация/ но не с най-голяма - редица страни са преди нас/, не сме успели да станем голям производител на закваски, но това е друга тема. Просто и тук като навсякъде нещата са се управлявали от непрофесионалисти и некадърници.