сряда, 8 април 2009 г.

Мамо, тате, хайде! Хайде!

Една реклама, която отдавна е в моя to-do-list, но не я намирах в мрежата. Е положението най-после се размириса и силата на страстта беше отвързана:



Не без помощта на Google попаднах на едно добро описание на рекламата, което така да се каже ме измъква от отговорност... аз нищо не казвам., но Тайна казва: "...една проскубана магистралка, която гледа ровешката, като разгонен бик някакъв дъртичок , и после се втурват един към друг и се целуват. Отврат! А още по-гадно става, като бабето каже, че иска от същия парфюм - иска да мирише като магистралката. А пък детенцето съвсем пък не е на място там..."

Та рекламата на Refan е един от добрите примери, за това как често българските марки със средни бюджети се справят с порива си към телевизионна реклама. Основната част от парите отива за закупуване на добро рекламно време (този клип се въртеше в края на 2008 г. по време на Биг Брадър), а каквото остане се дава за самия клип. Резултатите са крайно нелицеприятни. Всъщност са по-зле отколкото е нужно - поне актьорите да бяха с приятна външност. Лайтмотивът за силата на страстта в комбинация със семейната идилия са просто страховити. Вече съм убеден, че една перхидролена жена може да започне да харесва мъжа си, чак след като се напръска с парфюм в лицето. Така де, нито го вижда, нито може да го подуши. Ето я милата семейна двойка. Не са лоши хората, ама не са създадени за рекламни лица, особено на парфюми. От друга страна наливното вино, ракия и парфюм не са точно символ на висша класа. Трябва да се покрива санитарен минумум, обаче.

18 коментара:

Апостол Апостолов каза...

То пък един парфюм... Наливен парфюм! Досущ като наливна ракия. Трябва да си съвсем изпаднал, та да употребяваш в наши дни такива евтини ментета. Те издават ЛИПСА НА КЛАСА и то моментално, веднага, щом те надушат.

Всъщност, каквато стоката, такава и рекламката...

Владо каза...

ОК, каквато стоката, такава и рекламата. Обаче, ако стоката(=рекламата) = целевия таргет, т.е. ако стрелят в правилните хора, мисля че са се справили :) Сашо, дали можеш да качиш рекламите на Евтерпа + примерно Fa - чужда марка от средно-ниския клас (макар че там предложението не е точно аромат) и примерно STR8, който ми се струва в средния клас? Може да се получи интересно сравнение :)

Александър Крумов каза...

Владо, аз няма как да качвам рекламите :) За съжаление тепърва започват да ми пращат ;) Ако ги има вече качени, ще ги пусна :)

Относно причинно следствената връзка и рекламата на Refan: Кой мислиш, че им е таргета? Може би хора на средна възраст с нисък доход и пенсионери? Доста е мъгляво таргетирането на марката. Говори се страст и чувства, а реалното предимство на наливната парфюмерия не е аромата, а цената и възможността за разфасовка по избор.

Владо каза...

напълно съм съгласен теб Сашо, ама исках така лекинко да се заям с теб и Апостол, защото нито дума не казахте за милия потребител, който попада под ударите на тази реклама :)
peace! :)

Александър Крумов каза...

Аз обичам да се заяждам тъй, че не би било редно да се сърдя когато се заяждат с мен. :)

Така трябва. Активни коментиращи. за което благодарско!

Peshi каза...

Липса на креативност. И тези хора, които ги правят тези реклами наричат себе си специалисти. Ами вече няколко видеота на реклами, които пускаш, по мое мнение са направо отчайващи. Започвам да се чудя, тези хора глави на раменете си имат ли, и ако да, какво има вътре? Най-вероятно феферуди :)

Владо каза...

все пак производството на реклама е свързано с онова нещо, което всички наричат brief, т.е. този, който плаща за рекламата, да каже кво иска. И тъй като той не знае какво иска и при най-добрите да иде, ефектът ще е същия :)

Peshi каза...

Да така е Владо, прав си. Той Сашо ми беше препоръчал един филм, който гледах, но не му помня името. Та филмът описваше точно това, което си написал ти накратко :) Подсказка за филма - правеха реклама за някакви млекца, а главният герой беше много луд французин :)

Александър Крумов каза...

99 Francs бе Пеши :) Така се казваше филмчето :)

bilkata каза...

То ясно е, че клиентът обикновен не знае какво иска, но пък го иска със страшна сила ;) Всички клиенти са така (само попитайте някой уебдизайнер, как ще ви изплаче) За мен обаче е загадка, защо клиентът е приел лицата и изобщо крайния продукт и си го ползва... Явно му харесва. Или клипът е правен от някое наше дете, учещо в момента маркетинг/реклама/операторско майстортво/нещотамподобно и при липсата на пари - каквото станало-такова, все ще ни се върти името в праймтайма...

Александър Крумов каза...

За съжаление сякаш твърде много фирми самоцелно се въртят в ефира, когато могат да постигнат повече успех с много по-малки и фокусирани разходи.

Владо каза...

Всъщност подозирам, че не харчат пари за изследвания, или ако го правят, не си анализират данните. На нашите агенции за пазарни изследвания сякаш доста им куца процеса на анализ на събраните данни и за тази работа според мен не може да се разчита на тях. Оттам следва неразбиране на пазара или по-лошо - грешно разбиране на пазара. Като не знаеш кои са ти потребителите и какво им добавяш като стойност, ефектът е хвърлени пари на вятъра. Сашо, по-скоро съм съгласен с теб, че на Рефан даже май не им трябва телевизия, освен ако не трупнат на масата 300 000 за хубав медия план.

Александър Крумов каза...

Ами Рефан са на пазара откакто се помня. Първо бяха с малки щандове и бяха май единтвената марка достъпни (съответно наливни) парфюми. И бяха популярни според мен, без реклама след "По света и у нас". Сега наливната парфюмерия е на доизживяване и не виждам смисъл да се мъчат да я възраждат или насърчават. Виж, положението със свещи, сапуни и пр. е друго и съвсем правилно Рефан се е насочил към тези продуктови категории... така да се каже в унисон с уелнес вълната :)

Владо каза...

Да ти кажа не съм съвсем съгласен, че е наливната парфюмерия е на доизживяване. Просто "правилата" на пазара се промениха след като доходите се поповдигнаха. Рефан се преориентираха наистина с други продукти, но все още наливната им парфюмерия е стълбче (поуронило се с годините ама върши работа). Покрай един проект, хората казваха, че Рефан са наливни парфюми + други напарфюмирани чудеса за дома, което е много силна позиция според мен, но те не си я експлоатират, защото хората които отиват при тях не са същите хора от преди 5 или 10 години. Имам някакви подозрения, че тогава го нямаше и големия избор от вносни парфюми. Тогава само хората с над средни доходи знаеха какво е Hugo Boss не-знам-си-какво, и понеже беше по-трудно постижимо, търсеха по-евтини заместители на същия аромат. Сега хората над средни доходи нямат проблем да си го позволят, а хората под средни имат по-тесен кръгозор и съвременния вариант на Hugo Boss не-знам-си-какво им "говори" твърде малко. Именно тези хора си ходят в Рефан за наливни парфюми, а техните вкусове са различни и си мисля, че Рефан нямат предложение за тях. Естествено, може да съм говорил доста наизуст :) Други мнения?

Александър Крумов каза...

Наливната парфюмерия си е за хора с ниски изисквания. Цените реално не ги знам, че да твърдя, че е най-евтина, но при положение, че има много качествени део продукти, с аромат, трайност и защита, за какво да се занимава някой уважаващ себе си човек с изветрелки.

Между другото потребителската библия BG-mamma има седем страници мнения за Refan, две разгледах и да ти кажа в 90% от случаите говорят само за сапуни и свещи. а за парфюмите не са особено ласкави и доверчиви. Тоя форум е най-безплатното правдоподобно потребителско изследване, ама май още доста хора не са го осъзнали. Иначе нямаше да залитат в грешна посока...

симо каза...

това е истински маркетинг

Александър Крумов каза...

в смисъл?

Ивелина Николова каза...

refan.bg

бел.авт. Ивелина, ако така си мислиш, че може да рекламираш рефан, не си познала.