понеделник, 12 октомври 2009 г.

Реклама без филтър

След като ми седя в to post листа твърде дълго време, темата за "скритата" реклама на цигарите Merilyn и King, "Капитал" (а и Свилен) ме изпревари. В тяхната статия нещата, обаче, сякаш мащаба на кампанията беше показан основно в неговото печатно проявление. А тя е повече от мащабна. Плашещо мащабна.

Определено статията на "Капитал" си струва да се прочете и човек да си направи изводите:

1. Всички участници във веригата от Пловдив БТ а.ка. "Кингс табако" през вестниците и печатните медии до Митьо Пайнера са невинни, като момини сълзици.

2. От Пайнер твърдят, че са заличили марките цигари в клиповете си от месец. Имам големи съмнения в подобни твърдения, а и те няма как да бъдат проверени, ако не започнем да гледаме "Планета" постоянно.

3. Санкцията за недоказаното нарушение от страна на "Кингс Табако" е в размер от 2 000 до 15 000 лева. Смешно е самото написване на тези жалки глоби. Две нули екстра щяха да са добър демотивиращ фактор за нарушителите на закона.

4. Интересно защо компании от ранга на Philip Morris и British American Tobacco не са сезирали КЗК през тези месеци, през които "Кингс Табако" промотира явно скрито своите марки.

5. Първите 5-6 коментара под статията на "Капитал" доказват още веднъж, че "Кингс Табако" смятат да не отсъпват от своя сценарии, макар той да е очевидно с фарсов характер.

6. Срещу product placement-а на King и Merilyn има дори петиция, а следащото клипче добре илюстрира масовото пропушване настъпило в Пайнер през последните месеци. Коментарите във vbox7 под него пък показват до каква степен хората не осъзнават що за порочна практика е подобна скрита реклама. За протокола, аз самият съм пушач.



В крайна сметка маркетинг стратегията на "Кингс табако" умело използва слабата законова уредба и неадекватните държавни органи. От тази гледна точка може да се каже, че те просто са открили своя начин да наложат марките си на един пренаситен от марки пазар. Разбира се остават въпросите за спазването на елементарни морални и етични норми. Всичко е пари, но телевизията на Пайнера, например, е извор на житейски уроци за твърде много младежи под 18 годишна възраст. Тъжно е, но тези, които пафкат в клиповете си, са модели за подражание. Дали сред тези деца, които утре ще пропушат (не)съзнателно подтикнати от своите кумири, няма да са и децата на тези, които набутаха цигарите в ръцете на певачките?

И специален поздрав за феновете на Мерилин. Един небрандиран клип без грам product placement. Всякакви прилики с реални марки цигари са случайни и изцяло решение на сценариста, режисьора, изпълнителите, текстописеца, гримьора на Преслава и никой друг.

10 коментара:

пламен каза...

"Тъжно е, но тези, които пафкат в клиповете си, са модели за подражание. Дали сред тези деца, които утре ще пропушат (не)съзнателно подтикнати от своите кумири..."

Сам си си отговорил, защо Филип Морис и БАТ не се оплакват от плейсмънта на Кингс.

А от песничката на Преслава и Константин ми се драйфа просто, макар с чисто изследователски интерес да изгледах (и изслушах!) чалга клип за пръв път от години.

Александър Крумов каза...

И все пак можеше да вдигнат малко повече шум гигантите. Толкова ли са уверени в господството си?

Allisa каза...

Много шум за нищо е тая работа. Дреме им на Philip Morris и British American Tobacco за някакви местни. А пък това как чалга тийновете щели да подражават, пушейки цигари...извинете, но младежта си пуши масово, ама не точно тютюн. И нещата, които учат от "Планета" са от по-друг характер - свързани са с една индустрия за възрастни, ама не точно тютюневата.

Александър Крумов каза...

Шумът е малко и закъснял. А и чалгата е достатъчно упадъчно културно явление и без рекламата цигари. Най-големият проблем е безнаказаното нарушаване на закона и нелоялната търговска практика в стил ранен преход.

Апостол Апостолов каза...

И в крайна сметка българските цигари си остават боклуци, които не струват и пукната пара. Българските цигари винаги са били и си остават боклуци.

Александър Крумов каза...

И в крайна сметка немалко хора пушат същите тези скапани цигари

Владо каза...

Много готин пример за синергии между бизнеси; макар че едва ли някой е мислил какъв е ефектът от пропушването на фолк звездите върху тях като марки.
Морисите и Батманите според мен са спокойни от такъв плейсмънт, защото или са достатъчно заспали, за да не го забележат, или смятат, че такъв ход е "автогол" за Кингс табако, защото обвързват позиционирането си с фолк звезди. С други думи, така или иначе стрелят по различни сегменти; защо да намесват и КЗК?

Александър Крумов каза...

Ти верно ли мислиш, че БАТ и Филип Морис не са забелязали? По-скоро втория ти вариант е по-вероятен. Чалга феновете са огромен пазар, който си иска своите продукти. До тук в общи линии само Нова Трейд, СИС Индъстрийс, Винпром Пещера и Кингс Табако го изпозлват на мах

Ivomir S. каза...

И все пак, колкото и да е гнусно, самият факт, че толкова масово се обсъжда, (тази статия е поредната на тази тема) показва, че Kings са си свършили повече от добре работата - веднъж като си рекламират продукта и то чрез най-популярните (за жалост) лица в бг, и в последствие пораждайки такава полемика, а ако ги глобят и се вдигне по-голям шум, добре дошло за тях...

Александър Крумов каза...

Ами при тези смешни глоби е нормално да си позволяват всякакви волности. Добре са си направили сметката, за което трябва да бъдат поздравени.