четвъртък, 19 юни 2008 г.

Креатив?

В този пост ще се отделя за малко от анализите и размишленията върху деянията на маркетинг гурутата наоколо и ще се опитам да се поставя на тяхно място. Ще представя една идея за рекламна кампания върху МПС-тата на градския транспорт.

Продукт: Прах за пране

Място: Превозни средства на масовия градски транспорт

Идея: Знаeте как автобусите не са особено чисти, най-вече през зимата и есента, и се получава една кално-прашна линия от пода на автобуса до към прозорците. И така. Автобусът се брандира със стикери, но от един условен край на мръсната част нагоре до покрива. Горната част е съвсем чиста, а самият винил е в наситен цвят. По цялата дължина на чистата част върви с огромни букви "Харесвате ли прането си наполовина чисто?".

продължение 1: Надписът е само от едната страна на МПС-то, а от другата винилът покрива изцяло и е чист, и има надпис от рода "Ние НЕ! "марка Х".

продължение 2: Въпросът и мръсотията са от двете страни, а марка не се споменава. Така автобусите се движат в продължение на 2-3 седмици, след което целият автобус блесва и върху него седи само логото и името на марката. Или пък се прилага продължение 1.

продължение 3: След като мръсните автобуси (по възможност стари) с въпроса се движат така известно време, се облепват други изцяло чисти нови автобуси името и логото на бранда. Стилът и цветовете на винилите си приличат, така че да се знае, че са свързани с мръсните.

Условия към автобусите: Линиите се подбират така, че по един и същ маршрут да се движат и нови и стари автобуси, ако е продължение 3 например. Във всички случаи автобусите трябва да обслужват жилищни комплекси със преобладаващо работещи хора, които ходят на работа с градски транспорт. Линии, като 94, 280, 84 или 284 изглеждат неудачни.

Какво ще кажете? Боклук или попадение?

снимка: Скот Лидел at morguefile.com

19 коментара:

Aleksandar Krumov каза...

Държа да подчертая, че написаното са нахвърляни идеи и не претендират за някаква цялостност. За съжаление засега нямам възможност да визуализирам идеите си.

Inks каза...

Според мен ако се развие идеята, има хляб в нея.

Трябва да се предвиди например фактора градска мръсотия - нали се сещаш, че няма как един автобус/тролей да се задържи чист цял ден, така че продължение 2 си е предизвикателство. Ей такива разни неща.

Aleksandar Krumov каза...

Напълно си права за мръсотията, която се натрупва за ден. В София продължение 2 издиша от раз, но в някои по-малки градове може и да се получи. А иначе едва ли ще кой знае какво да се бутат на шофьора малко парици да поддържа колата си чиста по време на кампанията.

Aleksandar Krumov каза...

Измислих и име на кампанията: "Пране над петната" :)

Анонимен каза...

Добра идея, но трудна за изпълнение в софийски условия. Продължение едно не е много подходящо, защото повечето хора виждат автобуса само от едната страна - тази, която е към спирката. Има сериозен риск да не се схване идеята изцяло. А относно продължение 3 - пожелавам успех на всеки, който се наеме да преговаря с СКГТ за това кога да пускат стари и нови коли по определена линия. Но съдейки от личния ми опит, съмнявам се да се получи.

Aleksandar Krumov каза...

Продължение 3 ми дойде на ум, защото има линии, като 72, по които се движат едновременно стари и сравнително нови автобуси. Не съм си и помислял, че със СКГТ може да се направи нещо градивно.

Дени каза...

Лично според мен комбинацията въпрос-отговор:
"Харесвате ли прането си наполовина чисто" - "Ние не!"
крие опасност да разгневи част от хората, защото звучи малко като обвинение. Т.е. не се набляга толкова на качеството на праха Х, колкото на факта, че досега домакините/лицата ползващи прах не са се справяли много успешно с прането. Поне аз така го възприех на абсолютно първо четене. А домакините са създания докачливи, знаете :) Ако се ядосат достатъчно, могат да се хванат да доказват, че "пък идеално си ми е прането и без вашия глупав прах" и така да се получи обратен ефект. Не знам дали обясних много разбрано какво имам предвид, дано да е станало ясно.

Aleksandar Krumov каза...

Интересна гледна точка. Но пък и надписът е чисто илюстративен за целта на поста. Друг вариант, за който мислех беше нещо от рода "Марката Х. Над мръсотията!"

Анонимен каза...

Сашо, мисля, че идеите ти са много добри. Естествено, са си за изпипване , но на ниво идея - попадение!

Моето притеснение е от друг характер - Какво позициониране трябва да има марката, за да и пасва такава комуникация? Притесняваме, защото в момента всички прахове за пране са best of best при прането, т.е. такава комуникация пасва за всички марки и това не изтъква конкурентното предимство на комуникираната марка.

По-конкретното, взимаме промерно леля Мария с Бонукс и лелката с Ариел. Леля Мария има супер праха за пране и позиционирането е "аз пера с Бонукс и затова съм хитрата домакиня, която показва на съседките как да се справят с петната". От друга страна лелката с Ариел има супер праха за пране и позиционирането е "аз пера с Ариел и затова съм домакиня-професионалист".

Как, Сашо, твоите идеи могат да бъдат нагодени към позиционирането на тези две марки?

Aleksandar Krumov каза...

Топката е в мен. Скоро ще контраатакувам :)

Анонимен каза...

Аз даже бих пуснал само минималният брой автобуси/трамваи, които обслужват дневно някоя линия. Като по този начин създам максимална уникалност. Естествено някой "буден гражданин" може да извести няколко новинарски екипа. И нещата ще следват своят курс лавинообразно :)
А примерно за позиционирането можеш да използваш реклама, като тази която беше публикувал със Слави Трифонов. Само, че ще използваш примерно някой по-известен актьор или медийно лице. Въпросният човек е на път да се качи в даденият автобус(този с белите винили, които предлагаш) и точно тогава минава една луксозна лимузина(по твой избор каква, знам че имаш вкус за автомобили :) ) и го опръсква целият. Човекът се качва разочарован в автобуса и вижда половината автобус опръскан като него. Тогава той пита примерно близкостоящ "чист пътник"(сигурно пак някой актьор), а ти как запази чистота на дрехите си ;)
Как ти се струва идеята, като за инженер, който се занимава с процеси и енергетика :)

Aleksandar Krumov каза...

Точно като за енергетик е идеята ти :) Ако искаш по-разширена обосновка защо, се обади!:)

Aleksandar Krumov каза...

@ Владо
Примерно позициониране: млади еманципирани жени, които никога не биха се припознали в образи, като Мария бонукса или някоя от другите измислени перачки. Думата "домакиня" е забранена в кампанията или се използва в негативен смисъл. А и никоя жена не се кефи от това, че е домакиня.

Анонимен каза...

да бе пуста еманципация :)

Може да вкараш и нещо пост комунистично в цялата работа. Например, домакинята да простира на терасата на сива и олющена панелка, а младата девойка да го прави на терасата, на мезонет в сграда с много стъкло наоколо(примерно стъклена фасада). Тоест да има пълен контраст между тях.

Анонимен каза...

Сашо, Сашо, стига с тези изказвания тип митове, които не са потвърдени с проучване, че тва противоречи на маркетинга, баце :) Доооста жени се кефят, че са домакини, но не смеят да си го признаят ;) - тва в рамките на шегата. Не знаем отношението на жените по отношение на домакинството и освен това българките още не са дотам еманципирани, че според мен дори никога няма и да бъдат толкова, колкото по западните филми. Позиционирането, което предлагаш, е качествено различно, но може би неслучайно до момента няма такъв прах за пране :) Освен това ти как мислиш - еманципираната жена пере ли? :)

С две думи идеята за позициониране не е лоша, въпреки че има известно противоречие в нея, но със сигурност има нужда от проверка с изследване, което е способно да разбива митове ;)

Анонимен каза...

Малко критика към горният пост :)
1. Всяка една жена пере. На тях им заложено в кръвта да поддържат ред и чистота!
2. Има разграничаване:
- ако е сама: готви,чисти, пере и не се оплаква на никой за това, като си подбира разни препарати и от сорта продукти, които и вършат работа.
- ако има мъж/приятел с който живее заедно: мрънка постоянно, че готви, чисти и пере. И че трябва и ти да свършиш това онова. Определено не те оставя ти да купуваш пособията за чистене/пране, понеже няма да купиш, това което тя иска :)
3. Еманципираните жени да не би да ходят мръсни, ненагримирани и лошо облечени, понеже си казват, че са независими???? Жените с богати ресурси(пари) и капризи, са тези които не си перат, чистят, готвят, защото има една "лелка", която им го върши това.
4. Предлагам иследването да използва за въпрос: "Какъв прах за пране ползва Кери* от 'Сексът и Градът'?"

*В Уикипедия е Кари (Carrie) :)

Анонимен каза...

а бре Пеши (извинявай за фамилиарниченето:), с твоя пост само потвърждаваш, това което съм писал :) Твоята т. 3 само съм я намекнал без да я напиша директно, но смисълът и важното е, че най-вероятно "лелката" взема решение за покупка на прах за пране, като после бива компенсирана от еманципираната жена ;)

Aleksandar Krumov каза...

@ Владо
99.9% перат и не ги кефи. Ако искаш направи проучване, това ще е резултатът. Под еманципирана не говоря за еманципирана в холивудския смисъл на думата. Говоря за млади жени, които не желаят да влизат в налаганите стереотипи за функциите на жената. Аз лично не познавам много жени, които да се припознават в образа на Мария бонукса. Ако една цена е под 30, не в виждам, като Мария.

Анонимен каза...

da poniakoga sum dosta razseian :)