сряда, 16 септември 2009 г.

ГлобУлно затопляне

Крайно време беше да изкарам подборката с реклами на Globul, за която говорех, особено като се имат предвид промените, които настъпиха във втория по големина мобилен оператор (че и в третия, де). В последната седмица се усети лек ефект върху резулатите от анкетата, която проведох (вж. в дясно), точно в полза на Globul, което ме накара да я приключа, тъй като офанзивата на зелените промени условията в борбата и започна да изкривява резултатите.

Та за Globul. Сума ти и реклами избълваха в последните години, като много малко бяха тези, които стават. Сякаш все залитаха в някаква крайност. Често залагаха на т.нар. opinion makers - публични личности, от които се очакваше съдбовно влияние върху масите. Някои бяха добри попадения, които може би не бяха изтискани до край. Като Славчо, например, чието привличане беше брилянтен ход, когато най-накрая стартира свободното прехвърляне на номерата. Слави, може би заради залязващата му слава, не стана особено застъпено лице в рекламите на Globul. Други образи, които би трябвало да са дали положителен ефект за Globul, бяха Иван и Андрей, ама и те не се задържаха дълго сякаш.


Други пък бяха част от желание за всеядност и разширяване на таргета на продуктите, до невъзможния максимум. Така за рекламата на една и съща услуга рекламно време споделяха образи твърде различни един от друг. За обща рекламна кауза се бореха Азис, Графа и Руши. И ако за последните двама iMode може и да е подходяща услуга публичния образ на Азис хич не се връзва с високи технологии.


Между другото на сцената се яви и автомобилния пилот Владо Арабаджиев, който е толкова известен сред масите, че за всеки случай от Globul написаха кой е в началото на рекламата. То май за негоклипът беше по-голяма реклама, отколкото за MyGlobul портала. Иначе за изпълнението от Globul се бяха постарали да е ефектно.

Друг елемент, които характеризираше главно рекламите на предплатената услуга на Globul, беше изкривеното и хиперболизирано разбиране за комуникация близка до езика на тийнейджърите. Сфера, в която Loop например работеше много по-адекватно.




Globul даже не можеше да реши кои точно младежи иска да адресира, изпускайки подобни чалгаджийски извращения.


Може би в стремеж към някаква реалистичност пред камера се допускаха и явно нефотогенични образи:



А в стремеж към ненадмината оригиналност, се правеха нескопосани метафори, които се визуализираха с нелицеприятна визия:



Въпреки всичко не мога да отрека, че Globul имаха добри попадения, реклами в които потребителят да може да види себе си:



Или реклами, които промотират отговорни каузи по релевантен начин и то в контекста на дейността на компанията:



Раздваха и коледни подаръци с подсвиркване:



Дори показваха, че могат да минават тънко с направата на клипа без да орезиляват идеята, която доста рисково залагаше на тънки закачки:



А на моменти успяваха да лансират чиста концептуална минималистика:



Стигаме и до най-актуалните 3G промоактивности. Като се стигна до 3G мрежа Globul се удариха в гърдите, че "няма по-добра 3G мрежа в България". На каква база го твърдяха, така и не стана ясно, но пък използваха мощно немощна photoshop хрумка с нескопосано нацвъкани небостъргачи.



За сметка на слабия билборд Globul пуснаха въобще нелоша и емоционална ТВ реклама със задължителната приятна песничка:

Някак логично след този клип дойде и чудото на чудесата - мегаклипът за новата корпоративна идентичност на Globul.

Очевадно скъпо производство на гордия родител Cosmote. Заснет ефектно и изключително приятен за гледане и слушане дори. Аз, обаче, намирам сюжета и цялата визия за твърде универсална и недостатъчно обвързана със сферата на дейност на Globul. Този клип може без проблем да се пусне и с Coca Cola на финала. Хубавото е, че клипът е само началото на промяната в Globul. Мотивите заложени в него дават почти необятни възможности за надграждане и развиване на един многослоен и ясен бранд профил на Globul. Дано това е бъдещето, защото аз го виждам като вас - пълно с маркетинг :)

6 коментара:

Ivan Dinkov каза...

Страхотна статия :)
С удоволствие изгледах отново рекламите не Глобул.
Последната определено ми харесва,
залагат на индивидуалността у всеки,
което си мисля, че е добър ход.

Поздравеления, за подоробния янализ и многото видеа,
прочетох статията с усмива :)

Александър Крумов каза...

Благодаря за добрите думи Иване! Твоите думи ще ме "принудят" все пак да добавя и един последен рекламномобилен пост за вече покойния vivatel.

Jote каза...

I remember seeing the "Няма по-добра 3G мрежа в България!" billboards while I was in Sofia in 2009, and they made me laugh, because there are actually two ways to interpret it. The second being "За съжаление, Няма по-добра 3G мрежа в България!" ("Unfortunately, there is no better 3G network in Bulgaria. This crap is the best you can get").

Александър Крумов каза...

Защо пишеш на английски?

Jote каза...

Защото аз не говоря на български много добре. От Полша съм, но баща ми беше Българин.

Александър Крумов каза...

Доста добре го разбираш обаче :) Радвам се, че чак в Полша си попаднал на блога. Поздрави!