сряда, 11 ноември 2009 г.

Картоф, но не от СамокоФ

От нашето по-хубаво няма, казваше рекламата на ядки "Чипи". А какво разбирате под "нашето"? Логичният отговор би бил "българското". Да, ама не. Особено, ако се загледате какво пише на гърба на солетите по нашенски на "Чипи".



Taка, че ако сте си мислели, че "нашенски" значи "български", жестоко сте се лъгали - "унгарски" значи. Разбира се, използвайки думата "нашенски" Intersnack не се задължава да произвежда солетите в България. Все пак въпросният случай показва косвено до каква голяма степен производителят е уверен, че потребителите на обръщат внимание на написаното на гърба на опаковката. А и да забележат несъответствието между наименованието на продукта и неговия произход, едва ли се трогват, когато се свикнали с подобни брандинг закачки.



Между другото солетите на "Чипи" имат и един друг забавен елемент в опаковката си. Специалният акцент върху "кристалчетата сол". Колко оригинално и невиждано досега. Сякаш класическият "Хрус-Хрус" е бил пълен с голи солети в последните не-знам-колко десетилетия от производството си. Но пък некомуникираното предимство понякога не е предимство и "Чипи" се възползва от пропуските на конкуренцията. На всичко отгоре избраната характеристика не е за хвалба в днешните нездравословни времена.

Като бонус мат'риал прилагам гърба на друг продукт с марка "Чипи", "домашни пържени картофи с вкус на суджук". Домът им е Самоков... майтап. И те не са български по произход, а чешки. По своята същност продуктът прилича на отпадъчен продукт от производството на редовия чипс - малки супермазни необелени парчета. И за това маркетинга има обяснение, което се е събрало в текста на гърба:

"Обичам да ходя на село при баба. Рядко имам време за това. Всеки път, когато ида тя ми пържи картофи. Докато си бъбрим, баба ги бели, нарязва на шайби и ги пуска в тигана. След минутки те са готови. Хрупкави, тук-таме с останала коричка...." В края на одата за баба се оказва, че домашните картофки на "Чипи" даже са рязани на ръка. Да бе, да!

Наистина ли таргет групата на продукта е толкова наивна или Intersnack смятат, че потребителите ядат картофите с колците? За съжаление второто е по-вероятното обяснение, а и на всичко отгоре е и истина.

7 коментара:

Вени Марковски каза...

Всичко описано прави тези продукти именно "нашенски".

Александър Крумов каза...

Хаха! Браво, Вени! Това е гледна точка, която определено ми убягна :)
Може би, защото Intersnack е немска компания?

ellenze каза...

типично български коментари - само негативност и плюене по това, което другите правят. Жал ми е за вас и за нас като нация много повече от това, че Интерснак са написали "по нашенски" за унгарските солети, които ако се замислим по-точно може да се правят по нашенски и в Китай...

Александър Крумов каза...

Случаят е показателен за изкривената идея за патриотизъм в България. Плюенето не го виждам. Опитвал съм и двата продукта и особено чипсът прилича на точно това, което съм написал. Казусът има две страни, които са засегнати особено във финала. Ти се държиш като засеганата страна. Иначе нямаше да се впрягаш така, особено предвид същността на двата продукта и комуникацията на опаковката, която е колкото жалка, толкова и релевантна, и добра.

Георги Иванов каза...

За пръв път те хващам в гаф! Не е кой знае какво като се има в предвид знанията ми по маркетинг. Ама това за наблягането на солта при солетите, е често правен номер да изтъкнеш типично за рода стока качество като уникално за твоята стока. Почвам да си мисля, че или не разбираш или просто така за задоволяване на хорската злоба си плюеш за популярност.

Да уточня не съм свръзан професинално с никоя от фирмите и не се занимавам с маркетинг. Ама това си беше толкова елементарна твоя грешка, че и аз я забелязах.

Александър Крумов каза...

За човек, който не се занимава с маркетинг, пишеш доста по темата.

За кристалчетата ще се самоцитирам в недоумение къде точно е пропуска при положение, че съм казал и признал попадението (макар да го смятам за комично): "...Но пък некомуникираното предимство понякога не е предимство и “Чипи” се възползва от пропуските на конкуренцията..."

Георги Иванов каза...

Вземам си думите обратно. Не съм чел внимателно.
От маркетинг се интересувам, но не работя това.